اجرایی شدن طرح های تکمیلی توسعه فولاد سفید دشت در سال آینده

به گزارش آرتین پولاد: وجیه‌الله جعفری، معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو که به همراه مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، استاندار چهارمحال و بختیاری، نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و مقامات این استان از شرکت فولاد سفیددشت بازدید می‌کرد، در یک نشست خبری، از اجرایی شدن طرح‌های تکمیلی توسعه‌ فولاد سفیددشت در سال آینده خبر داد.

وی با اشاره به عملکرد واحد احیا مستقیم این شرکت در سال‌های اخیر اظهار امیدواری کرد این واحد تا پایان سال جاری به ظرفیت اسمی ۸۰۰ هزار تن خود دست یابد.

معاون وزیر صمت، در ادامه، ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی کوره قوس الکتریکی این شرکت، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، اولین ذوب از این مجموعه را در روزهای آتی خواهیم گرفت، ولی برای بخش ریخته‌گری به زمان بیشتری نیاز است و این بخش باید نهایتاً در نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری برسد. البته تلاش می‌کنیم این زمان با همکاری بین سهام‌داران، فولاد مبارکه، پیمانکاران و خود شرکت فولاد سفیددشت، کوتاه‌تر شود.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو بر لزوم تکمیل زیرساخت‌های این مجموعه تأکید و خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی مجموعه فولاد سفیددشت، بسیاری از زیرساخت‌های دیگر، ازجمله تأمین آب، پست‌های برق و پلنت‌های دیگر در این مجموعه به‌عنوان یک زنجیره در حال تکمیل شدن است و ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل این زنجیره در مجموعه فولاد سفیددشت سرمایه‌گذاری شده است.

محدودیت اعتباری برای طرح‌های اکتشاف وجود ندارد
جعفری اکتشافات و توسعه آن را از مباحث مهم دانست و گفت: این استان ظرفیت‌های خود را دارد و در کنار آن، موضوع زیرساخت‌ها، معادن، اکتشاف و کمک به توسعه اکتشاف مطرح می‌شود. در این راستا اقداماتی صورت گرفته و باید فرایند اکتشاف را سرعت دهیم. ایمیدرو و شرکت‌های تابعه آمادگی دارند که هر کار اکتشافی را بدون محدودیت اعتباری به نتیجه برسانند.

توجه ویژه به حفظ منابع آبی
رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان اینکه آب و حفظ منابع آبی کشور اهمیت بسزایی دارد گفت: این مقوله در واقع در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی قرار می‌گیرد و تلاش‌ها بر این است که با همکاری مجموعه فولاد سفیددشت و شرکت‌های وابسته، عمدتاً آب از طریق پساب تأمین شود. این امر کمک به فاضلاب شهرستان‌ها و استفاده کم‌تر از آب زیرزمینی را به دنبال دارد.

بهره‌برداری از طرح بیلت شرکت فولاد سفیددشت تا سال آینده
او در ادامه درباره طرح بیلت این شرکت تصریح کرد: ۸۰ درصد تجهیزات بیلت از سال آینده وارد و در مجموعه نصب خواهد شد. این طرح مشکلات خاصی در حوزه فاینانس داشت که با تلاش‌های صورت‌گرفته سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

نقش جدی فولاد مبارکه در حوزه برق و آب
جعفری با اشاره به اینکه ایمیدرو و شرکت‌های تابعه و وابسته به حوزه برق و آب ورود کرده‌اند، گفت: در این راستا فولاد مبارکه نقش جدی داشته است و امروز یکی از نیروگاه‌های فولاد مبارکه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو در ادامه افزود: در سال جاری، علی‌رغم قطعی گاز و برق، شاهد رشد تولید بودیم و در بیشتر زمینه‌های مربوط به ایمیدرو، تولید از ۳ تا ۸ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته رشد داشته است. همچنین در تأمین آب سه خط، دو جدید و یک قدیمی، مطرح شده است که طبق آن، آب دریا از مسیرهای متفاوت به کشور انتقال پیدا می‌کند و باعث توسعه صنعتی و زیرساختی می‌شود.

فولاد مبارکه بسیاری از قطعات خود را بومی‌سازی و در این زمینه سامانه‌ای به نام کارلینک راه‌اندازی کرده است

او در انتها در خصوص بومی‌سازی گفت: اکنون فولاد مبارکه بسیاری از قطعات خود را بومی‌سازی و سامانه‌ای به نام کارلینک راه‌اندازی کرده است که تاکنون ۳۴ هزار قطعه در این سامانه ثبت و ۲۶ هزار قطعه و تجهیز نیز ساخته شده است. این روند باید به‌جز زنجیره فولاد در سایر زنجیره‌های معدنی مثل نیکل، قلع، سیلیس، گرافیت و… نیز صورت گیرد و می‌تواند حداقل یک‌میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به دنبال داشته باشد.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه:
استراتژی آینده گروه فولاد مبارکه؛ تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالایی که تاکنون رقبای ما تولید نکرده باشند

محمدیاسر طیب‌نیا نیز در این نشست خبری گفت: استراتژی گروه مبارکه و به‌ویژه در فولاد سفیددشت، تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالایی است که تاکنون رقبای ما تولید نکرده باشند.

وی گفت: فولاد مبارکه علاوه بر اینکه میزبان برخی از عزیزان چهارمحالی در خود مجموعه فولاد مبارکه است، سرمایه‌گذاری‌هایی در طول سال‌های متوالی در این استان انجام داده است.

سرمایه‌گذاری ۳۱۶ میلیون یورویی و ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی فولاد مبارکه در شرکت‌های فولاد سفیددشت و ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری
طیب‌نیا ادامه داد: تاکنون در شرکت فولاد سفیددشت حدود ۲۰۰ میلیون یورو به‌صورت ارزی و ۴ هزار میلیارد تومان به‌صورت ریالی سرمایه‌گذاری صورت گرفته که اشتغال ۷۵۰ نفری را در این شرکت به ارمغان آورده است. همچنین در شرکت ورق‌خودرو در مرحله نخست ۱۱۰ میلیون یورو به‌صورت ارزی و ۲۵۰ میلیارد تومان به‌صورت ریالی و در سال گذشته نیز به‌منظور حمایت از اجرای طرح‌های توسعه این شرکت ۶.۵ میلیون یورو به‌صورت ارزی و ۱۵۰ میلیارد تومان به‌صورت ریالی سرمایه‌گذاری انجام شده است. هدف اصلی ما این است که طرح‌های اجراشده در این استان به یک زنجیره متوازن تبدیل شود و بهره‌برداری کاملی از این سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

باید از ظرفیت کامل فولاد سفیددشت بهره‌برداری شود
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به هدف اولیه شرکت فولاد سفیددشت توضیح داد: با اضافه شدن واحدهای تولیدی به این مجموعه در سال آینده، شاهد ظهور یکی از کارخانه‌های خوب فولادی در سطح کشور خواهیم بود و امیدواریم در این شرکت به زنجیره متوازنی دست یابیم. اکنون استراتژی ما در گروه فولاد مبارکه، استفاده حداکثری از ظرفیت‌هاست و این وجه تمایز فولاد مبارکه از دیگر مجموعه‌هاست.

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی طرح‌های جدید و اشتغال‌زایی پایدار
طیب‌نیا ایجاد طرح‌های تکمیلی و متوازن‌کننده اعم از پست‌های برق، جاده، خطوط انتقال آب، اکسیژن دوم، کوره پاتیلی و دیگر طرح‌های کوچک و بزرگ را لازمه استفاده از ظرفیت حداکثری مجموعه فولاد سفیددشت دانست و خاطرنشان کرد: در تلاشیم همه این موارد را تا یکی‌دو سال آینده وارد مدار تولید کنیم تا به بهره‌برداری و استفاده از ظرفیت کامل برسیم. همچنین در راستای سرمایه‌گذاری در این استان، برنامه‌هایی برای راه‌اندازی طرح‌های جدید پیشنهاد شده است که نهایتاً تا پایان سال طرح نهایی جمع‌بندی خواهد شد و برای استان اشتغال و درآمدزایی پایدار به همراه خواهد داشت.

ورق شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری در کشور رقیب ندارد
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در خصوص نقش مجموعه فولاد سفیددشت در میان طرح‌های فولادی کشور گفت: اکنون حدود ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود. شاید به لحاظ تناژ، تولید مجموعه سفیددشت در مقایسه با تولیدات کل کشور اعداد قابل‌ملاحظه‌ای نباشد؛ ولی هدف‌گذاری ما ارتقای تولید کیفی همراه با محصولات با ارزش‌افزوده بالاست؛ مشابه اتفاقی که در دیگر بخش‌های فولاد مبارکه صورت می‌گیرد؛ برای نمونه ورقی که در شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود در کشور رقیب ندارد.