اعتراض انجمن فولاد به محدودیت های صادراتی اخیر وزارت صمت

به گزارش آرتین پولاد:انجمن تولیدکنندگان فولاد طی نامه‌ای با اعلام اعتراض شدید خود نسبت به ایجاد محدودیت‌های صادراتی برای تولیدکنندگان فولاد، قطعی ۴۵ روزه برق و تعیین کف عرضه های غیر کارشناسی را دلیل اصلی عدم رعایت تعهدات شرکت های فولادی دانسته است. انجمن فولاد در نامه خود درخواست کرده که به دلایل فوق، بررسی میزان عرضه شرکت‌های تولیدکننده فولاد (اعم از ذوب و نورد) به مدت ۳ ماه تمدید شود.

انجمن تولیدکنندگان فولاد در این نامه به آمار معاملات و عرضه‌های شمش و مقاطع طویل در بورس کالا اشاره کرده و عدم معامله ۴۵ درصد از شمش‌های عرضه شده و ۶۴ درصد مقاطع طویل عرضه شده در بورس کالا طی ۴ ماهه نخست سال جاری را گواه تعیین کف عرضه‌های غیرکارشناسی و بالاتر از نیاز داخلی دانسته است.
انجمن فولاد همچنین به همکاری حداکثری تولیدکنندگان فولاد کشور در بحران اخیر برق اشاره کرده و ضمن اعلام وارد آمدن خسارات هنگفت به فولادسازان، مطالبه عجیب رعایت کف عرضه ابلاغی آن هم در شرایطی که در ۴۵ روز اخیر تولید بسیاری از کارخانجات فولادی به دلیل قطعی برق متوقف بوده را زیر سوال برده است.
متن کامل نامه انجمن تولیدکنندگان فولاد و تصویر آن را در زیر مشاهده و مطالعه کنید:
جناب آقای مهندس امیری،مدیر کل محترم دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن و تجارت
با سلام و احترام
عطف به نامه های شماره ۱۳۳۸۶۸/۶۰ مورخ ۰۱/۰۶/۱۴۰۰ و ۱۳۳۸۶۱/۶۰ مورخ ۱/۰۶/۱۴۰۰ در خصوص حذف نام تعدادی از شرکت های تولید کننده شمش و مقاطع طویل از لیست صادرکنندگان مجاز که نیاز به تیک صادراتی آن وزارتخانه ندارند، ضمن اعلام اعتراض شدید این انجمن سبت به ایجاد محدودیت های صادراتی برای چنین محصولاتی که دارای مازاد تولید می باشند، توجه جنابعالی را به موارد زیر جلب می نماید:
• میزان کف عرضه تکلیفی در نظر گرفته شده برای شرکت ها، همچنانکه قبلاً نیز به اطلاع رسیده است، بسیار بالاتر از نیاز داخلی است و گواه آن عدم معامله بیش از ۴۵ درصد شمش عرضه شده و ۶۴ درصد مقاطع طویل عرضه شده در ۴ ماهه نخست سال جاری است. لذا استناد به عدم رعایت این کف عرضه غیر کارشناسی برای ایجاد محدودیت در صادرات شرکت ها، اساساً رویکردی اشتباه است.
• درحالی که در ۴۵ روز اخیر به دلیل محدودیت های حداکثری تامین برق، تولید کارخانجات متوقف بوده و یا در بهترین حالت، حدود ۱۰ درصد تولید داشته اند، چگونه انتظار عرضه محصولات مطابق کف عرضه ابلاغی می رود؟ این در شرایطی است که حدود یکماه از ارسال برنامه پیشنهادی این انجمن برای حفظ تولید حداقلی فولاد در شرایط اضطراری برق می گذرد و هنوز هیچ اقدام موثری از سوی آن وزارتخانه در ارتباط با این برنامه کارشناسی صورت نپذیرفته است!
• در بررسی میزان رعایت کف عرضه ابلاغی شرکتها، متاسفانه به زمان تولید و فرصت لازم برای عرضه محصولات توجهی نشده است در حالی که لازم است حداقل یک ماه به کارخانجات برای عرضه محصولات تولیدی خود فرصت داده شود و به طور مثال تولید ۴ ماهه حداقل با عرضه ۵ ماهه مورد مقایسه و بررسی قرار گیرد.
بر این اساس و با توجه به همکاری حداکثری تولیدکنندگان فولاد کشور در بحران اخیر برق کشور که منجر به توقف نسبی و اجباری تولید و تحمیل خسارات هنگفت به آنان گردیده و همچنین با عنایت به نیاز مبرم کشور به ارز حاصل از صادرات غیرنفتی، خواهشمند است ضمن بازنگری در نامه های صدرالاشاره، بررسی میزان عرضه شرکتهای تولیدکننده فولاد را با استناد به موارد فوق الذکر به مدت ۳ ماه آینده تمدید فرمایید تا حداقل شاهد وارد آمدن فشار های بیش از تحریم به تولید فولاد کشور نباشیم.