بودجه بیشترى صرف اکتشافات مواد معدنى به‌ویژه مس شود

به گزارش آرتین پولاد:دکتر شکوری، رئیس انجمن مس ایران در نخستین کنفرانس آنلاین مس پیشنهاداتی در جهت افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت مس ارائه نمود. 

نخستین کنفرانس آنلاین مس با موضوع فرصت‌های پنهان سرمایه‌گذاری در صنعت مس با نگاهی بر بازار و معدن با مشارکت و همکاری انجمن مس ایران، ایمیدرو، شرکت ملی صنایع مس برگزار شد. توسعه پایدار و حذف موانع پیش روی صنعت، بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی و بالادستی مس، بررسی آینده بازار مس و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و اکتشاف و فعال‌سازی معادن غیرفعال مس، محورهای این همایش آنلاین بود.

دکتر شکوری، رئیس انجمن مس ایران در این کنفرانس در ابتدا در راستای ضرورت و اهمیت توجه به صنعت مس عنوان کرد: مس از اولین فلزاتی است که برای ساخت سکه استفاده شده و حداقل ۱۶۰ ماده معدنی حاوی این عنصر در طبیعت شناسایی شده است. مس مورداستفاده در خودروهای الکتریک ۴ برابر خودروهای بنزینی است و تقریباً تمام محصولات مس قابل بازیافت است.
رئیس انجمن مس ایران در ادامه خاطرنشان شد: جمع کل منابع مس محتوی جهان ۵ میلیارد تن اما جمع کل ذخایر مس محتوی جهان ۸۷۰ میلیون تن است و کل مس مصرفی جهان به‌صورت سالانه ۲۸ میلیون تن است. ۴۵ درصد این فلز در شبکه ریل، ۲۰ درصد در ساخت‌وساز، ۱۲.۵ درصد در حمل‌ونقل و ۱۲.۵ درصد در لوازم‌خانگی و مصرفی استفاده می‌شود که البته میزان آن در حمل‌ونقل با روند حذف سوخت‌های فسیلی بیشتر خواهد شد.
دکتر شکوری عنوان کرد: از جمع کل ذخایر مس محتوی جهان، ۳۶.۵ میلیون تن متعلق به ایران است به عبارتی ایران سهم ۴.۲ درصدی از کل ذخایر مس محتوی جهان را داراست. براساس پیش‌بینی گروه بین‌المللی مطالعات مس، بیشترین سهم تولید مس محتوی از معادن جهان در سال ۲۰۲۲ مربوط به آمریکای لاتین خواهد بود و میزان آن ۹ میلیون تن به عبارتی ۴۱.۲ درصد تخمین زده شده است و طبق همین پیش‌بینی اروپا با ۳.۵ درصد کمترین سهم تولید مس محتوی از معادن را در این سال خواهد داشت.
وی افزود: بیشترین سهم تولید مس تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۲ مربوط به کشورهای آسیایی برابر با ۱۳ میلیون تن و سهم ۵۲.۸ درصدی تخمین زده شده و کمترین سهم مصرف مربوط به اقیانوسیه با ۴۵۵ هزار تن است. بیشترین سهم مصرف مس تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۲ مربوط به کشورهای آسیایی برابر با ۱۷ میلیون تن و سهم ۶۷ درصدی تخمین زده شده و کمترین سهم مصرف مربوط به اقیانوسیه با ۵ هزار تن است. عدم توازن بین تولید مس تصفیه‌شده و مصرف آن مشهود است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مس تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۰ با مازاد تقاضا مواجه بوده است و طبق پیش‌بینی‌های گروه بین‌المللی مطالعات مس، در سال ۲۰۲۲ تولید مس تصفیه‌شده ۲ درصد بیش از مصرف آن خواهد بود.
وی در راستای بررسی و تحلیل وضعیت موجود صنعت مس اظهار داشت: جمع کل میزان استخراج فلز مس محتوی در جهان ۲۰ میلیون تن است و ایران سهم ۱.۵ درصدی از این استخراج را داراست و شیلی با ۲۷.۷ درصد بیشترین سهم را کسب کرده است.
دکتر شکوری در ادامه به تولید ایران در سال گذشته پرداخت و گفت: تولید کنسانتره مس در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ رشد ۲ درصدی داشته و ۱.۲ میلیون تن تولید شده، تولید کاتد مس در همین بازه زمانی ۲۸۰ هزار تن با رشد ۶ درصدی نسبت به سال ۹۸ بوده است. همچنین آند مس با ۳۵۵ هزار تن تولید، ۱۷ درصد رشد نسبت به سال ۹۸ را محقق ساخته است.
رئیس انجمن مس ایران افزود: شیلی، آلمان و ژاپن از بزرگ‌ترین صادرکنندگان مس و محصولات پایین‌دستی در سال ۲۰۲۰ بوده‌اند و ایران در این سال در صادرات مس و محصولات پایین‌دستی ۹۵۸ میلیون دلار صادرات داشته است.
به گفته دکتر شکورى، باید به سمتى حرکت کنیم که ارزش‌افزوده بیشتر و در ردیف بزرگ‌ترین صادرکنندگان دنیا قرار بگیریم.
وی در ادامه تصریح کرد: باید بودجه بیشترى صرف اکتشافات مواد معدنى به‌ویژه مس شود که آینده خوبى دارد.
رئیس انجمن مس ایران گفت: علاوه بر اکتشافات جهانى، ذخایر قابل‌توجهی در سنوات گذشته در مس شناسایى نشده و می‌تواند جذابیت مس را افزایش دهد.
شکوری اظهار داشت: به‌عنوان پیشنهاد جهت افزایش سرمایه‌گذاری صنعت مس، تدوین استراتژی توسعه صنعتی و معدنی کشور که در آن به موضوع اکتشاف توجه ویژه شود می‌تواند در دستور کار باشد، حمایت از SME ها که با توجه به مقیاس و عیار پایین نیازمند تسهیلات از جانب دولت است، از دیگر راهکارهاست‌ بعلاوه اینکه شاهد ایجاد پنجره واحد در بخش معدن باشیم. از نوآوری و فناوری‌های جدید استفاده کنیم و همچنین عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری هم در دستور کار باشد و بگذاریم عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت باشند. با سازمان‌های محیط‌زیست، انرژی اتمی و منابع طبیعی تعامل ایجاد شود. در حال حاضر تنها ۵ درصد از مساحت کشور دست فعالان معدنی است که نصف آن تعطیل است یعنی ۲.۵ درصد فعالیت معدنی می‌شود که عدد قابل‌توجهی درآمدزایی داشته است و اگر اجازه افزایش این مساحت باشد درآمدهای این حوزه به‌شدت افزایش می‌یابد.
وی تعامل با دنیا و ایجاد ارتباط سیاسی با کشورهای پیشرفته، حمایت از فعالین اقتصادی که از فناوری روز استفاده می‌کنند، پذیرفته شدن پروانه بهره‌برداری معادن به‌عنوان وثیقه در بانک‌ها، کاهش نرخ مالیاتی برای فعالین اقتصادی با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معدن بخصوص حوزه مس را از دیگر راهکارهای جذب سرمایه در حوزه دانست.