آرتین پولاد

آلودگی هوا و اقدامات ضد دامپینگ علیه چین، فرصتی برای فولادسازان هندی است

آرتین پولاد: در حال حاضر چین بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده فولاد و مصنوعات آن در دنیا محسوب می‌شود.

اما مواردی همچون آلودگی هوا، اجرای اقدامات ضد دامپینگ و محدودکننده از سوی سایر کشورهای صنعتی در مقابل واردات محصولات فولادی چین، فرصتی در اختیار تولیدکننده‌های بزرگ دیگری همچون هند قرار داده است تا از فرصت یاد شده به نحو احسن و برای کسب سهم بیشتر بازارهای جهانی استفاده کنند.

طی سال‌های گذشته، حجم عمده‌ای از تولیدات فولادی هند در همین کشور به مصرف می‌رسید. اما با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای این کشور، انتظار می‌‌رود که صادرات فولاد از این کشور افزایش یابد.

نمودار ۱ میزان صادرات و واردات فولاد و مصنوعات آن را از هند طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ نشان می‌دهد. حجم صادرات در سال ۲۰۰۹ معادل ۵.۳ میلیون تن گزارش شد که در واقع می‌توان گفت، حجم صادرات فولاد این کشور، ۹ درصد از تولید آن را تشکیل می‌داد. این حجم در کل تا سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است؛ گرچه پس از سال ۲۰۱۱ با افت و خیزهایی همراه بود. مقدار صادرات فولاد هند در سال ۲۰۱۱ به ۸ میلیون تن رسید؛ اما همان‌طور که اشاره شد، پس از آن با افت اندکی در سال ۲۰۱۲ مواجه شد. حجم صادرات فولاد هند در سال ۲۰۱۶، معادل ۱۰ میلیون تن بود که معادل حدود ۱۰۵ درصد از حجم فولاد خام تولید شده هند، برآورد شد.

واردات فولاد و مصنوعات نیز نسبت به تولید آن در سال ۲۰۰۹ معادل ۱۲.۴ در صد بود که رقمی حدود ۸.۳ میلیون تن می‌شود. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که میزان واردات یاد شده در سال ۲۰۰۹ از حجم صادرات در این سال، ۳ میلیون تن بیشتر بود. اما در طول سال‌های پس از آن، این روند معکوس شد. میزان واردات در سال ۲۰۱۶ به ۹.۸ میلیون تن رسید؛ اما در واقع با در نظر داشتن حجم تولیدات فولاد این کشور، می‌توان گفت که نسبت واردات به تولید تا ۱۰.۳ درصد تقلیل یافت. همچنین باید افزود که در شرایط کنونی، میزان صادرات فولاد هند، بیش از واردات آن برآورد می‌شود.

نمودار ۲ مقایسه‌ای از میزان تولید فولاد خام، واردات و صادرات مصنوعات فولادی هند را در فصل نخست سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ ارایه می‌دهد. در ۳ ماه آغازین سال ۲۰۱۶، میزان تولید فولاد خام در این کشور معادل ۲۳.۳ میلیون تن بود در حالی که حجم تولید یاد شده در مدت زمان مشابه سال ۲۰۱۷ به ۲۵.۱ میلیون تن افزایش یافت. صادرات فولاد و مصنوعات آن در فصل ابتدایی سال ۲۰۱۶، حدود ۱.۸ میلیون تن گزارش شد. این حجم تولید در سال ۲۰۱۷ و مدت زمان یاد شده، رشد چشم‌گیری را تجربه کرد و به ۴.۹ میلیون تن رسید، اما واردات این محصول در سال‌های اخیر افت چشم‌گیری داشت؛ به‌طوری که میزان آن برای سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب معادل ۳.۶ و ۲ میلیون تن برآورد شده است. گفتنی است، مقایسه آمار صادرات و واردات صنعت فولاد هند، رشد این صنعت را در این کشور به خوبی نمایش می‌دهد. چراکه فولادسازان این کشور در تلاش هستند تا از یک‌سو میزان تولید خود را افزایش دهند و از سوی دیگر نیاز کشور به این مصنوعات را در داخل تأمین کنند. آن‌ها همچنین در راستای رشد سهم خود در بازارهای جهانی نیز موفق عمل کرده‌اند.

خروج از نسخه موبایل