آرتین پولاد

اقدامات ضد دامپینگ محرک اصلی رشد قیمت در آینده نزدیک است

آرتین پولاد: قیمت ورق‌های گرم فولادی تولید شده در آلمان طی ۲ هفته اخیر تغییر چندانی نکرده است. این روند ثابت برای قیمت‌های داخلی در این کشور در حالی است که طی همین ۲ هفته، پیشنهاد واردات همین محصولات روند صعودی داشت. بر همین اساس فعالان بازار معتقد هستند که قیمت‌ها در این کشور نیز رشد پیدا خواهد کرد.

 به گزارش آرتین پولاد، واردات ورق گرم فولادی (HRC) به آلمان از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ترکیه افزایش ۲۵ یورویی را به‌ازای هر تن نسبت به اوایل ماه آگوست ۲۰۱۷، تجربه کرد. این رشد قیمت را می‌توان ناشی از تغییر قیمت‌ها در بازار جهانی دانست. واحدهای فولادسازی هند نیز در پی آن هستند که ورق گرم فولادی خود را به بازار آلمان صادر کنند و در پی برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات این محصولات هستند؛ اما در شرایط فعلی و با توجه به قیمت بالای محصولات فولادی وارد شده به این کشور، مشتریان آلمانی تمایلی به خرید این محصولات ندارند. در واقع کارشناسان داخلی بازار آلمان معتقد هستند، اکنون واردات جذاب نیست و انگیزه‌ای از سوی مشتریان این کشور برای خرید فولاد وارداتی وجود ندارد.

در این میان گفتنی است که موجودی بالای مصرف‌کنندگان آلمانی و همزمانی با فصل تعطیلات در اتحادیه اروپا، از دلایل اصلی برای ثبات قیمت‌ها به‌شمار می‌روند. در شرایط فعلی معاملات در حجم نسبتا کمی انجام می‌شود و همه فعالان این حوزه منتظر بازگشت مجدد رونق به بازار فولاد آلمان هستند.

البته لازم به‌ذکر است که با وجود روند کنونی ثبات در قیمت‌ها، تولیدکنندگان ورق‌های گرم فولادی معتقد هستند که قیمت این محصولات در کوتاه مدت تا ۲۰ یورو به‌ازای هر تن رشد خواهد کرد. این پیش‌بینی براساس روند صعودی قیمت جهانی، مقدار عرضه و تقاضا در بازارهای بین‌المللی و همچنین پرونده پیشین ضد دامپینگ با هدف حمایت از تولیدات فولادی اتحادیه اروپا صورت گرفته است. در واقع تصمیم‌گیری در خصوص اقدامات ضد دامپینگ در قبال ورق‌های گرم فولادی از محرک‌های اصلی برای افزایش قیمت به‌شمار می‌رود.

نمودار ۱ قیمت پیشنهادی برای ورق‌های گرم فولادی (HRC) را در آلمان نشان می‌دهد. ابعاد این ورق‌ها ۳×۱×۱۰۰ میلی‌متر عنوان شده است. همچنین باید خاطرنشان ساخت که در قیمت‌های یاد شده، مالیات بر ارزش افزوده ۱۹ درصدی لحاظ نشده است. همان‌طور که در نمودار پیداست ورق‌های گرم تولید شده در واحدهای فولادسازی آلمان، در تاریخ ۲۰ آگوست سال ۲۰۱۷ با حداقل قیمتی ۵۵۵ یورو به‌ازای هر تن و حداکثر ۵۶۵ یورو عرضه شدند. بنا به معاملات صورت گرفته، این محصول در اکتبر تا نوامبر تحویل خریداران داده خواهد شد.

                                    

همچنین، نمودار ۱ قیمت ورق‌های گرم وارداتی به بازار آلمان را نیز نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار پیداست، این ورق‌ها با حداقل قیمتی ۵۳۵ و حداکثر ۵۵۵ یورو به‌ازای هر تن از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به آلمان وارد می‌شوند. گفتنی است که قیمت‌های یاد شده نسبت به ۲ هفته قبل، رشد ۱۰ تا ۲۰ یورویی را داشته‌اند؛ این محصولات نیز در تاریخ اکتبر یا نوامبر به متقاضیان تحویل داده خواهند شد. ترکیه نیز کشور دیگری است که محصولات فولادی ورق گرم خود را در محدوده قیمتی ۵۱۰ تا ۵۱۵ یورو به‌ازای هر تن به آلمان صادر می‌کند. این قیمت نیز رشد ۲۵ یورویی را در طول ۲ هفته ثبت کرده است. لازم به‌ذکر است که محصولات یاد شده در نوامبر به دست مشتریان خواهند رسید.

خروج از نسخه موبایل