آرتین پولاد

صادرات فولاد ژاپن، افت ۷ درصدی داشت

آرتین پولاد: ژاپن دومین تولیدکننده و صادرکننده بزرگ فولاد دنیا شناخته می‌شود. در نیمه نخست سال ۲۰۱۷، این کشور ۱۸.۹ میلیون تن فولاد و مصنوعات آن را صادر کرد. در حالی که آمار صادرات در مدت زمان مشابه سال ۲۰۱۶، در حدود ۲۰.۳ میلیون تن بود. بنابراین می‌توان گفت که در مدت زمان یاد شده سال جاری، میزان صادرات با افت ۷ درصدی همراه بوده است.

به گزارش آرتین پولاد، ژاپن یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان به‌شمار می‌رود. این کشور در سال گذشته، بیش از ۱۰۵ میلیون تن فولاد خام تولید کرد و در جایگاه دوم جهان از منظر حجم تولید این فلز قرار گرفت، این کشور همچنین دومین صادر‌کننده مصنوعات فولادی نیز هست. میزان صادرات مصنوعات فولادی از این کشور در سال ۲۰۱۶، بیش از ۴۰ میلیون تن بود؛ یعنی می‌توان گفت که صادرات فولاد این کشور، ۳۸.۶ درصد از کل تولید آن بوده است که این رقم معادل ۹درصد از کل تبادلات جهان است. جالب این که با وجود جایگاه دوم این کشور در صادرات، کل حجم صادرات فولاد این کشور حتی از نیمی از صادرات بزرگترین کشور صادرکننده این مصنوعات یعنی چین، کمتر است.

باید خاطر نشان ساخت که در نیمه ابتدایی سال، بیش از ۸۰ درصد مصنوعات فولادی این کشور تنها به ۱۰ کشور صادر شدند. کره جنوبی بزرگترین مقصد برای محصولات فولادی ژاپن بود و حدود ۱۶ درصد این تولیدات را دریافت کرد. چین و تایلند نیز هرکدام به‌ترتیب با دریافت ۱۵ و ۱۴ درصد از مصنوعات فولادی صادراتی ژاپن در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند. پس از آن، تایوان، ویتنام، مکزیک، اندونزی، ایالات متحده، مالزی و هند بزرگترین واردکنندگان این مصنوعات بودند.

نمودار ۱ میزان تولید فولاد خام این کشور و حجم صادرات مصنوعات فولادی آن را در نیمه نخست سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار پیداست، میزان تولید فولاد خام در نیمه نخست سال ۲۰۱۶، حدود ۵۲ میلیون تن گزارش شد که در سال جاری به ۵۲.۳ میلیون تن افزایش یافت. به‌علاوه در نیمه نخست سال ۲۰۱۶، حجم صادرات حدود ۲۰.۳ میلیون تن و در سال جاری نیز ۱۸.۹ میلیون تن گزارش شد. بنابراین می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که حجم صادرات در سال ۲۰۱۶، حدود ۳۹.۱ درصد از کل تولید را به‌خود اختصاص داد. این در حالی است که سهم صادرات از تولید در سال جاری به ۳۶.۲ درصد کاهش یافت.

                                              

بزرگترین فولادسازان این کشور در سال گذشته، شرکت فولاد نیپون و فلزات سومیتومو (Nippon Steel & Sumitomo Metal) بود که تولید آن بیش از ۴۶ میلیون تن برآورد شد. شرکت فولاد جی‌.اف.ای (JFE) نیز با تولید بیش از ۳۰ میلیون تن مصنوعات فولادی در جایگاه دوم قرار گرفت. شرکت فولاد کوبه (Kobe Steel) نیز در رده سوم تولید فولاد ژاپن قرار دارد و میزان تولید آن بیش از ۷ میلیون تن برآورد می‌شود.

منبع: اخبار فلزات

خروج از نسخه موبایل