آرتین پولاد

صادرات محصولات فولادی ترکیه با رشد ۲۰ درصدی همراه شد

آرتین پولاد: بررسی عملکرد فصل نخست صنعت فولاد ترکیه به عنوان نهمین صادر کننده بزرگ جهان، حکایت از آن دارد که این کشور در مدت زمان یاد شده اقدام به صادرات ۴.۷ میلیون تن فولاد و مصنوعات آن کرده است. بنا به این آمار حجم صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن که ۳.۹ میلیون تن بود، رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرد.

بررسی عملکرد صادراتی فولادسازان ترکیه، حکایت از آن دارد که حجم صادرات این مصنوعات طی ۳ ماه نخست سال ۲۰۱۷، با رشد ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته همراه بوده و به ۴.۷ میلیون تن افزایش یافت. گفتنی است که طی سال ۲۰۱۶ این کشور حدود ۳ درصد کل صادرات جهانی این محصول را به خود اختصاص داد. این میزان حدود یک‌هشتم حجم صادرات بزرگترین صادرکننده جهان، یعنی چین بود. به‌علاوه باید خاطرنشان ساخت که ارزش فولاد صادر شده از این کشور معادل ۴.۸ درصد کل ارزش فولاد صادراتی جهانی برآورد شد.

طی مدت زمان یادشده و در سال ۲۰۱۷، بیشترین محصولات فولادی این کشور به ایالات متحده صادر شد. آمریکا مقصد ورود ۱۲ درصد از تولیدات فولادی ترکیه بود. پس از آن اسرائیل و یمن هرکدام سهم ۶ درصدی از بازار صادراتی فولاد ترکیه را به خود اختصاص دادند. حدود ۵ درصد نیز به کشورهای اسپانیا و ایتالیا صادر شد. عراق، سنگاپور و اسرائیل با دریافت ۴ درصد از فولاد صادراتی این کشور در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در انتها، کشورهای مراکش و رومانی حدود ۳ درصد از فولاد صادراتی ترکیه را وارد کردند.

قیاس سهم صادرات این کشور طی مدت یاد شده در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶، نشان می‌دهد که حجم صادرات به سنگاپور بیشترین رشد و بیش از ۵۰۰ درصد برآورد شده است. حجم صادرات به اسپانیا نیز رشد بیش از ۳۰۰ درصدی را تجربه کرد. در کل باید خاطرنشان ساخت که حجم صادرات به تمامی کشورهای یاد شده در این دوره ، بیشتر شد.

نمودار ۱ حجم تولید فولاد خام ترکیه، مصرف ظاهری و صادرات فولاد و مصنوعات آن در فصل نخست سال ۲۰۱۷ را با دوره مشابه سال گذشته مقایسه می‌کند. همان‌طور که در این نمودار نشان داده شده است، میزان تولید فولاد خام در این کشور در سال ۲۰۱۶، حدود ۷.۷ میلیون تن بود. این میزان از تولید در سال جاری و در زمان یاد شده به ۸.۸ میلیون تن افزایش یافت. با وجود افزایش میزان تولید، مصرف ظاهری فولاد و مصنوعات آن در سال ۲۰۱۶ حدود ۸.۱ میلیون تن برآورد شده بود که در سال جاری به ۷.۲ میلیون تن کاهش یافته است. افزایش مقدار صادرات و همچنین کاهش میزان واردات سبب افت مصرف ظاهری فولاد ترکیه شدند. میزان صادرات فولاد ترکیه در فصل ابتدای سال از ۳.۹ میلیون تن (در سال گذشته) به ۴.۷ میلیون تن (در سال جاری) افزایش یافت. سهم صادرات از تولید این کشور در سال ۲۰۱۶ و طی مدت زمان یاد شده حدود ۵۰.۸ درصد بود، در حالی که این نسبت در سال جاری به ۵۳.۶ درصد افزایش یافت.

خروج از نسخه موبایل