آرتین پولاد

فولاد هند، در آستانه جهانی شدن قرار دارد

آرتین پولاد: به‌دلیل کاربرد فولاد در حوزه‌های مختلفی همچون ساخت‌وساز، مسکن، حمل‌ونقل، صنایع مهندسی همچون پتروشیمی، الکترونیک و…. میزان مصرف این فلز به عنوان شاخصی برای توسعه اقتصادی کشورها شناخته می‌شود.

هند در طول سالیان گذشته، کوشیده است تا با احداث واحدهای جدید، افزایش ظرفیت تولید فولاد، ارتقاء مداوم تجهیزات و تکنولوژی و تلاش برای ساخت محصولات فولادی پیشرفته جایگاه ویژه‌ای در صنعت فولاد جهان برای خود کسب کند؛ بر همین اساس دولت هند در تلاش است تا صنعت فولاد خود را به صنعتی جهانی تبدیل کند و تا سال ۲۰۳۰، ظرفیت فولاد خود را تا ۳۰۰ میلیون تن افزایش دهد.

نمودار ۱ مقایسه میزان تولید فولاد در ۳ کشور اصلی و بزرگ تولیدکننده آن از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ را نشان می‌دهد . با توجه به این نمودار، هند از بزرگترین تولیدکننده‌های فولاد در دنیا به‌شمار می‌رود. این کشور در سال ۲۰۱۶، در جایگاه سوم جهان از منظر تولید فولاد، بعد از چین و ژاپن قرار گرفت و همان‌طور که در نمودار ۱ پیداست، تناژ فولاد خام تولید شده در این کشور، فاصله بسیاری با چین دارد، اما بسیار نزدیک به حجم تولید ژاپن برآورد می‌شود تا جایی که رقیب مهمی برای این کشور به‌شمار می‌رود.

لازم به یادآوری است که هند کشوری در حال توسعه است و جمعیت بسیار بالایی دارد. بنابراین فرصت‌ها و عوامل تأثیرگذار متعددی برای رشد صنعت فولاد در این کشور وجود دارد که عبارتند از:

صنعت خودرو: انتظارمی‌رود صنعت خودرو هند از ۷۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به ۲۶۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۶ گسترش یابد. با این رشد، صنعت فولاد با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد و به توسعه فولادسازان این کشور دامن خواهد زد.

صنعت ساختمان: حوزه ساخت‌وساز، ۹ درصد از مصرف فولاد هند را در اختیار دارد و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ به ۱۱ درصد افزایش یابد. این افزایش تقاضا نیز توسعه صنعت فولاد هند را هموارتر خواهد کرد.

ساخت فرودگاه: توسعه و همچنین ساخت فرودگاه‌های جدید، جزو برنامه‌های زیرساختی هند برای سال‌های آینده هستند. برآورد می‌شود که با عملیاتی شدن چنین پروژه‌هایی، مصرف فولاد در این بخش رشد ۲۰ درصدی را تجربه کند.

راه‌آهن: خط اختصاصی شبکه را‌ه آهن و حمل‌ونقل ریلی این کشور طی چند سال آینده توسعه خواهد یافت و بدون شک بر صنعت فولاد آن اثرگذار خواهد بود.

نفت و گاز: حمل سوخت مایع به وسیله خطوط لوله انجام می‌گیرد. انتظار می‌رود که با گسترش این شبکه طی سال‌های آینده، تقاضا برای محصولات فولادی افزایش یابد.

بر همین اساس انتظار می‌رود همگام با توسعه صنایع مصرف‌کننده فولاد، صنعت فولاد آن نیز رشد پیدا کند. بدون شک در مسیر پیشرفت، وجود پتانسیل‌هایی در حوزه‌های مختلف، به رشد این کمک خواهد کرد. باید خاطرنشان ساخت، هند از ذخایر قابل توجه معدنی سنگ آهن برخوردار است. بر همین اساس صنعت فولاد، بخش اثرگذاری از اقتصاد هند را تشکیل می‌دهد. گفتنی است که واحدهای فولادسازی این کشور بسیار پیشرفته بوده و همواره در مسیر به‌روزرسانی تکنولوژی، تجهیزات، بازدهی مصرف انرژی و… تلاش می‌کنند.

خروج از نسخه موبایل