آرتین پولاد

قراضه فولادی کشورهای سی.آی.اس در ترکیه خریدار ندارد

آرتین پولاد: بررسی بازار قراضه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) در ماه نوامبر حکایت از افت قیمت این محصول دارد. به‌ویژه که تأمین‌کنندگان قراضه از ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی تخفیف‌های قابل توجهی را برای فروش قراضه خود ارایه دادند. همین موضوع نیز موجب شد تا در هفته دوم نوامبر هیچ معامله‌ای در بازار وارداتی ترکیه برای خرید قراضه این کشورها ثبت نشود.

به گزارش آرتین پولاد، صادرات در بازار ضایعات فولادی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS)، در هفته‌ دوم ماه نوامبر با کاهش همراه بود. آمارها حکایت از آن دارد که هیچ معامله‌ای از صادرات قراضه به ترکیه ثبت نشده است؛ درحالی که میزان صادرات به کشور کره جنوبی همچنان پایدار باقی مانده است. فولادسازان ترکیه تقریبا هیچ علاقه‌ای به خرید قراضه از کشورهای مستقل مشترک‌المنافع نداشتند. پس از دریافت پیشنهادات قیمتی، واردکنندگان اصرار داشتند تا به‌طور قابل توجهی قیمت‌ها را کاهش دهند. به‌ویژه که تأمین‌کنندگان قراضه از ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی تخفیف‌های قابل توجهی را برای فروش قراضه خود ارایه دادند. همین موضوع نیز به قیمت عرضه شده از سوی کشورهای سی.آی.اس لطمه وارد کرد. برای نمونه قیمت CFR قراضه کلاس A3، به رنج ۲۹۰ تا ۲۹۵ دلار به‌ازای هر تن (معادل قیمت FOB 240 تا ۲۴۵ دلار بر تن)کاهش یافت. این در حالی است که قیمت CFR محصولات مشابه در بازار وارداتی ترکیه از کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در هفته گذشته، در رنج ۲۹۵ تا ۲۹۶ دلار در هر تن قرار داشت.

نمودار ۱ قیمت فوب صادرات قراضه فولادی کلاس A3 را در هفته دوم ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. این محصول در تاریخ یاد شده و در دریای آزوف، روستوف در دان (Azov Sea, Rostov-on-Don) با قیمت فوب ۲۴۰ تا ۲۴۵ دلار به‌ازای هر تن معامله شد. در واقع قیمت معامله آن نسبت به هفته نخست ماه نوامبر با ۶ دلار کاهش همراه بود. همچنین این قبیل از قراضه‌های فولادی در دریای بالتیک و سن‌پترزبورگ (Baltic Sea, St. Petersburg) در محدوده قیمتی فوب ۲۷۱ تا ۲۷۵ دلار در هر تن معامله شدند که نسبت به هفته پیش از آن، افت ۵ دلار بر تنی را تجربه کرد. همین قراضه در دریای ژاپن، ولادیوستوک و ناخودکا (Sea of Japan, Vladivostok, Nakhodka) با قیمت فوب ۲۹۵ تا ۳۰۰ دلار در هر تن فوب به فروش رفت که حکایت از عدم تغییر قیمت آن نسبت به هفته قبل داشت. قراضه کلاس A3 تولید شده توسط کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در هفته دوم نوامبر سال جاری در دریای سیاه، اودسا، نیکولایف، خرسن (Black Sea, Odessa, Nikolayev, Kherson) در محدوده قیمتی ۲۵۳ تا ۲۵۶ دلار در هر تن معامله شد که نسبت به هفته پیش از آن کاهش ۶ دلار بر تنی را تجربه کرد.

                                              

خریداران ترک معتقد هستند که با توجه به نرخ حمل و نقل بالا در حوزه دریای آزاد و سیاه، یعنی ۴۸ تا ۵۰ دلار به‌ازای هر تن، همکاری با روسیه و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع دشوار می‌شود. در همین راستا، قیمت CFR هر تن قراضه فولادی کلاس A3 از اوکراین در بازار ترکیه نیز طی هفته گذشته حدود ۵ دلار کاهش یافت و به ۲۸۵ دلار در هر تن رسید. با احتساب هزینه‌های حمل و نقل، می‌توان گفت که قیمت یاد شده معادل ۲۵۳ تا ۲۵۶ دلار به‌ازای هر تن قیمت فوب در اوکراین بوده است.

منبع: اخبار فلزات

خروج از نسخه موبایل