آرتین پولاد

نرخ‌های کمیسیون اروپا بر قیمت پایه ورق گرم صادراتی آن اعمال شد

آرتین پولاد: فولاد دومین صنعت بزرگ جهان پس از نفت و گاز به‌شمار می‌رود و از این منظر می‌توان گفت که اهمیت ویژه‌ای دارد. بر همین اساس، انجمن فولاد اروپا (یوروفر) تلاش‌هایی را برای محافظت از این صنعت (بیش از ۴۰ اقدام) انجام داده است.

به‌طوری که با اجرای اقدامات ضد دامپینگ، موانعی برای واردات فولاد ارزان قیمت ایجاد کرده است و اجرای چنین اقداماتی بدون شک سود شرکت‌های محلی را به‌دنبال خواهد داشت.

دامپینگ یعنی یک کالا با قیمتی پایین‌تر از بهای تمام شده آن در بازار منطقه‌ای، از سوی تولیدکنندگان خارجی عرضه شود. در چنین شرایطی، با هدف حمایت از تولیدکنندگان محلی، معمولا با اعمال محدودیت‌های تجاری مانعی در مسیر رقابت ناسالم ایجاد می‌کنند که از آن تحت عنوان اقدامات ضد دامپینگ یاد می‌شود. وضع و افزایش تعرفه‌های گمرکی یا تهدید به وضع این عوارض از جمله محدودیت‌هایی هستند که در این مسیر انجام می‌شوند؛ چرا که در پی آن واردات محدود شده و سهم عرضه‌کنندگان داخلی از بازار قابل کسب داخلی افزایش می‏یابد. باید خاطرنشان ساخت که طی چند سال اخیر اجرای اقدامات ضد دامپینگ در حوزه صنعت فولاد از سوی کشورهای اروپایی و غربی، به‌شدت مورد توجه قرار گرفته است.

بر همین اساس انجمن فولاد اروپا چند ماه قبل از فولاد سازان برزیل، ایران، روسیه و اوکراین شکایت کرد و برای مقابله با آنچه قیمت ناعادلانه می‌داند پیشنهاد تعرفه ۳۳درصدی برای محصولات نورد گرم کشورهای اروپایی داد، همچنین کمیسیونی تشکیل شد تا بر سیاست خارجی این اتحادیه نظارت و روی محصولات فولادی وارداتی از کشورهای یاد شده تحقیق کند.

نمودار ۱ میزان نرخ‌های اعمال شده کنونی از سوی کمیسیون اروپا بر قیمت پایه ورق گرم فولادی وارداتی از کشورهای تحت اتهام دامپینگ را نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، بر محصولات نورد گرم ۵ شرکت فولادساز برزیل، تعرفه گمرکی اعمال شده است. این تعرفه برای شرکت آرسلورمیتال برزیل و شرکت فولاد ضد زنگ جنوب آمریکا (Aperam Inox América do Sul S.A.) 54.5 یورو به‌ازای هر تن اعلام شده است. نرخ یاد شده برای شرکت اوسیمیناس (Usinas Siderurgicas de Minas Gerais S.A.) متعلق به برزیل، ۳۶ یورو در هر تن اعلام شد. بر محصولات شرکت کمپانیا سایدرورجیکا ناسیونال (Companhia Siderurgica Nacional) تعرفه ۵۳.۴ یورویی و برای شرکت گرادو (Gerdau Acominas) نیز ۵۵.۸ یورو به‌ازای هر تن افزوده خواهد شد.

از میان شرکت‌های روسی نیز، ۳ شرکت از این تعرفه‌ها بی‌نصیب نماندند. همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود محصولات ورق گرم شرکت‌های آهن و فولاد ماگنیتوگورسک (Magnitogorsk Iron and Steel)، شرکت فولادی نوولیپتسک (Novolipetsk Steel) و سرواستال (Severstal) نیز به‌ترتیب با نرخ تعرفه ۹۶.۵، ۵۳.۳ و ۱۷.۶ یورویی در هر تن مواجه شدند. این نرخ تعرفه برای شرکت اوکراینی مت‌اینوست (Metinvest) حدود ۶۰.۵ یورو در هر تن تعیین شد. در انتها ایران دیگر کشوری بود که تحت این اقدامات قرار گرفت؛ به محصولات ورق گرم شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز ۵۸ یورو در هر تن افزوده شد.

خروج از نسخه موبایل