آرامش در بازار فولاد با تصمیمات جدید وزارت صمت/ پایان دوران شخص‌محوری در تنظیم بازار فولاد

به گزارش آرتین پولاد: خلیفه سلطانی با بیان اینکه آثار تصمیمات اخیر به تدریج در بازار فولاد دیده خواهد شد، تصریح کرد: بیش از ۵ ماه است که موارد مهمی چون ارائه برنامه عرضه داخلی و صادرات اسلب و شمش فولادی مورد مطالبه انجمن بوده است تا بالاخره در یک ماه گذشته، این موارد در دستور کار جدی وزارت صمت قرار گرفته و در مردادماه، این برنامه در خصوص اسلب ابلاغ شده است که البته لازم است با همفکری واحدهای تولیدی و درنظر گرفتن مسائل آنان، به درستی اجرایی شود.

خلیفه سلطانی عنوان کرد: آخرین پیگیری‌های انجمن فولاد در خصوص شمش فولادی هم حاکی از نهایی شدن برنامه عرضه داخلی و صادرات آن است که لازم است این برنامه هم هر چه زودتر ابلاغ شود تا واحدهای تولیدی بتوانند برای تولید و فروش خود در طول سال برنامه ریزی لازم را انجام دهند.

دبیر انجمن فولاد اضافه کرد: علاوه بر این، با جدیت و پشتکاری که معاونت صنایع وزارت صمت نشان داده، بحث مدیریت تقاضای ورق‌های فولادی هم در حال انجام است که سابقه قبلی در ساماندهی تقاضای محصولات پتروشیمی و همچنین رویکرد مسئولانه موجود، ما را به واقعی شدن سهمیه‌های بهین یاب و کاهش تقاضای سفته‌بازی که اتفاقا مهم‌ترین بخش معیوب بازار فولاد هم هست، امیدوار کرده است. تخصیص سهمیه‌های آهن اسفنجی به واحدهای ذوب القایی هم از اقدامات مثبت دیگری است که البته متاسفانه به درستی اجرا نشده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها هر چند ممکن است ایراداتی در اجرا داشته باشند اما یک یا چندگام رو به جلو محسوب می شوند که آثار آن به تدریج قابل مشاهده خواهد بود و به نظر می‌رسد با تسریع در ابلاغ تصمیمات و حل موانع اجرایی احتمالی آن و همچنین استمرار در فرایند نظارت، بازار فولاد از التهابات اخیر خارج شده و رنگ آرامش به خود ببیند.