آرسلورمیتال و ترنیوم در صنعت فولاد مکزیک، سرمایه‌گذاری می‌کنند
آرسلورمیتال و ترنیوم در صنعت فولاد مکزیک، سرمایه‌گذاری می‌کنند

آرسلورمیتال و ترنیوم در تلاش هستند تا با احداث واحدهای جدید فولادسازی در مکزیک، صنعت فولاد این کشور را رونق بخشند. هر ۲ شرکت آرسلورمیتال (ArcelorMittal) و ترنیوم (Ternium) برنامه‌ها و امکاناتشان را برای سرمایه‌گذاری در این کشور ارایه داده‌اند. این موارد با پیشنهاد رئیس جمهور مکزیک (Enrique Peña Nieto) مبنی بر ایجاد ۳ منطقه اقتصادی ویژه همزمان شد و بدون شک زمینه‌ساز رونق اقتصادی و صنعتی در این کشور خواهد شد. قرار است در ۳ منطقه از مکزیک، معافیت‌ مالیاتی برقرار شود.

مکزیک سیزدهمین فولادساز بزرگ دنیا است و نمودار ۱ میزان تولید فولاد خام و واردات فولاد به این کشور را نشان می‌دهد. همانطور که در نمودار پیداست، میزان تولید فولاد خام در این کشور از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، کمتر از یک میلیون تن افزایش یافت. این در حالی بود که واردات مصنوعات فولادی به این کشور بیش از ۳ میلیون تن رشد داشت. همین مقایسه حکایت از کشش بازار این کشور برای سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در صنعت فولاد دارد. به‌طوری که معادل ۴۰ درصد تولید این کشور، مصنوعات فولادی به این منطقه وارد شد.

رئیس جمهور مکزیک اعلام امیدواری کرد که ایجاد مناطق اقتصادی ویژه به جذب سرمایه و توسعه کسب و کار در این منطقه منتهی شود و تا چند سال آینده، ۱۲ هزار موقعیت شغلی جدید ایجاد کند. رئیس شرکت آرسلورمیتال ضمن استقبال از طرح ایجاد مناطق ویژه توسط دولت مکزیک، اعلام کرد: «اهداف این دولت ما را قادر خواهد ساخت تا از این فرصت برای تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا استفاده کنیم. به‌علاوه طرح یاد شده، حضور طولانی مدت ما را در این کشور تقویت می‌کند». این طرح با ایجاد حدود ۸۰۰ موقعیت شغلی جدید، نقش مهمی در تقویت فعالیت اقتصادی کشور در منطقه ایفا می‌کند. تولید اسلب با کیفیت بالا و محصولات نیمه‌ساخته در دستور کار واحد جدید شرکت آرسلورمیتال در مکزیک قرار دارد و انتظار می‌رود سهم عمده‌ای از این محصولات نیاز داخلی این کشور را که پیش‌تر توسط واردات تأمین می‌شد را برطرف کند.

شرکت ترنیوم نیز در مرکز صنعتی پسکوریا (Pesqueria) یک مرکز برای نورد گرم احداث می‌کند. انتظار می‌رود که این واحد تا نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به بهره‌برداری برسد. این شرکت در نظر دارد تا با ارتقاء فن‌آوری در سطح قابل توجهی، ظرفیت تولید فولاد را در این کشور به‌طور محسوسی گسترش دهد. تولید محصولات گسترده و پیشرفته با هدف جایگزینی واردات محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا جزو اهداف این شرکت قرار دارد. دانیل نوویل مدیر عامل این شرکت اعلام کرد: «ما در پی آن هستیم تا در مکزیک محصولات پیشرفته فولادی برای استفاده در صنعت خودروسازی تولید کنیم». تولید طیف گسترده‌ای از محصولات برای استفاده در صنایع دیگری همچون لوازم خانگی، ماشین‌آلات، انرژی و بخش‌های ساخت و ساز از دیگر اهداف مصارف محصولات تولیدی این واحد به‌شمار می‌رود.