آمریکا و آلمان بزرگترین واردکنندگان سیم زنگ‌نزن فولادی

به گزارش آرتین پولاد:  آمریکا و آلمان بزرگ‌ترین واردکنندگان سیم زنگ‌نزن در جهان هستند. این ۲ کشور در سال‌های گذشته همواره جایگاه خود در میان کشورهای واردکننده را حفظ کرده‌اند. البته کشورهایی نیز طی سال‌های گذشته به جمع بزرگ‌ترین واردکنندگان سیم زنگ‌نزن پیوستند که از این جمله می‌توان به کشور اندونزی اشاره کرد. طی سال‌های اخیر رشد قابل توجه واردات سیم زنگ‌نزن را تجربه کرده است.

به گزارش اخبار فلزات، کشور آمریکا طی سال‌های اخیر همواره از بزرگ‌ترین واردکنندگان سیم زنگ‌نزن در جهان بوده است. سهم این کشور بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ از ۸ به ۹ درصد افزایش یافته است. به گزارش فلزات آنلاین، آلمان دیگر واردکننده سیم زنگ‌نزن فولادی در جهان به‌شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۶ سهم آن از کل تجارت جهانی ۸ درصد بوده است. در سال ۲۰۱۶ سهم واردات فرانسه از تجارت جهانی ۳ درصد بود، درحالی که طی سال ۲۰۱۰ این کشور با واردات ۲۸ هزار تن سیم زنگ‌نزن سومین واردکننده برتر سیم زنگ‌نزن در جهان بود.

در مقابل، کشورهای اندونزی و ویتنام با رشد واردات در سال ۲۰۱۶ در زمره برترین‌ها قرار گرفتند. در بازه زمانی مورد بررسی نرخ رشد سالانه واردات سیم زنگ‌نزن اندونزی ۲۴ درصد بوده است. دولت اندونزی طی سال‌های اخیر سعی در توسعه زیرساخت به خصوص زیرساخت‌های حمل و نقل دشت که البته با توجه به توپوگرافی این کشور (وجود ارتفاعات) مستلزم احداث پل‌های بسیاری است. در حال حاضر پروژه‌های زیرساختی بزرگ دولت اندونزی بر ساخت پل، راه‌آهن و نیروگاه متمرکز است. ساخت بزرگ‌ترین پل جهان با نام سوندا نیز بیانگر سرمایه‌گذاری دولت در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل این کشور است.

در بسیاری از این زیرساخت‌ها به خصوص در پل‌سازی، سیم‌ زنگ‌نزن مورد مصرف دارد و رشد این بخش به افزایش واردات سیم زنگ‌نزن اندونزی منجر شده است. البته این کشور خود تولیدکننده سیم و طناب فولادی زنگ‌نزن نیز هست. همان‌طور که نمودار ۱ نیز نشان می‌دهد، در سال ۲۰۱۶ سهم این ۲ کشور از تجارت جهانی سیم زنگ‌نزن به ترتیب ۴ و ۵ درصد بود. هلند نیز دیگر واردکننده بزرگ سیم زنگ‌نزن در سال ۲۰۱۶ بود که در سال ۲۰۱۰ تنها ۲ درصد از واردات جهانی را در اختیار داشت. نرخ رشد سالانه واردات در هلند ۲۱٫۴ درصد برآورد می‌شود. کشور هلند در سال‌های اخیر رتبه نخست را در زمینه زیرساخت بنادر کسب کرده است که این مستلزم توسعه و نوسازی زیرساخت‌ بنادر در این کشور بوده است و این امر موجب افزایش مصرف سیم زنگ‌نزن در تولید بست‌ها، نگهدارنده‌ها و طناب‌های فولاد زنگ‌نزن که مورد استفاده در بنادر هستند شده است. طبیعتا این رشد مصرف افزایش واردات را نیز در پی داشته است.

به نظر می‌رسد تجارت سیم زنگ‌نزن به‌عنوان محصولی با ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فرد هر چند در مقایسه با سایر محصولات زنگ‌نزن حجم کمتری دارد؛ اما حضور واردکنندگان جدید در بازار این محصول نشان‌دهنده پویایی تجارت سیم زنگ‌نزن است که فرصت ظهور کشورهای جدید در آن فراهم است.

 

منبع: اخبار فلزات