ابطال معاملات شمش فولادی با دست‌فرمان بورس کالا/ فشار ابطال معاملات بر نوردکاران و مصرف‌کنندگان محصولات فولادی/ آیا باید منتظر میلگرد ۹۰۰۰ تومانی بود؟

به گزارش آرتین پولاد: بورس کالا بخش عظیمی از معاملات شمش فولادی را در روز جاری ابطال کرد. پیگیری خبرنگار چیلان نشان می‌دهد که معاملات بالاتر از سقف خاصی توسط بورس کالا ابطال شده است؛ اما به‌درستی مشخص نیست که این سقف دقیقاً چه عددی است و با چه فرمولی و بر اساس چه نرخ ارزی محاسبه شده است. نوردکارانی که طرف خریدِ معاملات شمش در روز جاری بودند نیز از این سقف قیمت، هیچ اطلاعی ندارند و در واقع، بورس کالا در یک فضای مبهم و غیرشفاف، اقدام به ابطال معاملات کرده است.

علاوه بر این، تعیین سقف برای معاملات شمش فولادی در بورس کالا و در ادامه استفاده از ابزار ابطال معاملات، باعث می‌شود تا انباشت تقاضا در بازار بیشتر شود و این امر خود التهاب در بازار فولاد را بیشتر خواهد کرد. با هر ابطال معاملات، واحدهای نورد فولاد در تامین مواد اولیه خود با مشکل مواجه می‌شوند و این واحدها مجبور خواهند بود در سال جهش تولید، زیر ظرفیت اسمی خود کار کنند.

بازنده دیگر رویه ابطال معاملات، مصرف‌کنندگان نهایی یعنی عامه مردم خواهند بود. وقتی ابطال معاملات باعث شود تا تقاضای واحدهای نورد فولاد، بی‌پاسخ بماند، اصلاً عجیب نیست که شاهد بالا رفتن قیمت میلگرد در بازار و حتی رسیدن آن به قیمت‌های بالاتر از ۹ هزار تومان باشیم.

با وجود این‌که در کشور مازاد شمش فولادی و همچنین محصولات فولادی وجود دارد، اما رویه ابطال معاملات و شیوه خاص تنظیم بازار باعث شده تا شاهد نوسانات غیرمنطقی در بازار فولاد باشیم. برای معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا، سقف تعیین نمی‌شود و شاهد استفاده از ابزار ابطال معاملات نیز نیستیم. بازار محصولات پتروشیمی نیز بسیار باثبات‌تر از بازار فولاد است. با وجود این تجربه در معاملات محصولات پتروشیمی، آیا زمان آن نرسیده است که مداخله در معاملات فولاد در بورس کالا کنار گذاشته شود؟

در جدول زیر نتیجه معاملات امروز شمش فولادی را ببینید: