اتحادیه اروپا، تعرفه گمرکی بر ورق‌های گرم فولادی را اجرایی کرد
اتحادیه اروپا، تعرفه گمرکی بر ورق‌های گرم فولادی را اجرایی کرد

اتحادیه اروپا پس از شکایت تولیدکنندگان فولادی عضو این منطقه از قیمت پایین فروش ورق گرم کشورهای برزیل، ایران، روسیه و اوکراین، روی محصولات این کشورها تعرفه گمرکی اعمال می‌کند.

فولاد دومین صنعت در جهان پس از نفت و گاز است. بنابراین فعالان صنعت اروپا در پی حمایت از این صنعت هستند. انتظار می‌رود که این اقدامات به کاهش تقاضای وارداتی در اتحادیه اروپا کمک کند و موجب افزایش درآمد تولید کنندگان محلی فولاد شود. مجله رسمی اتحادیه اروپا اعلام کرد که از شنبه ۷ اکتبر سال ۲۰۱۷، تعرفه ۱۷.۶ تا ۹۶.۵ یورویی یعنی معادل ( ۲۰.۶ تا ۱۱۲.۸ دلار به‌ازای هر تن) به محصولات تولیدی کشورهای برزیل، ایران، روسیه و اوکراین اعمال خواهد شد. کمیسیون اروپا، ابتدا پیشنهاد داده بود که برای این محصولات تعرفه‌ها به‌گونه‌ای تعیین شوند تا قیمت هر تن از این محصولات حداقل ۴۷۲.۲۷ یورو شود. اما در ادامه روی این پیشنهاد تجدید نظر شد؛ چرا که با توجه به قیمت فعلی فولاد، قیمت ثابت پیشنهاد شده، در سطح پایین‌تری قرار می‌گرفت.

اکسل اگگرت، مدیر کل یوروفر (Eurofer) نیز اعلام کرد، این تصمیم در راستای اقدامات ضد دامپینگ اتحادیه اروپا و با هدف مقابله با واردات ناعادلانه انجام می‌شود. وی همچنین افزود، حذف صربستان از این تحقیقات و جریمه، صحیح نبود. گفتنی است که در شکایت اولیه ، شرکت‌های تولیدی صربستان نیز مورد اتهام برای دامپینگ قرار گرفته بودند؛ ولی در ادامه بررسی‌ها از اعمال تعرفه‌های گمرکی و اجرای اقدامات ضد دامپینگ علیه آن‌ها صرف نظر شد.

در راستای این اقدامات، انتظار می‌رود که سطح تجارت با اروپا بسیار کاهش یابد و بسیاری از صادرکنندگان کشورهای عضو سی.آی.اس این بازار را ترک کنند و به‌دنبال بازار جایگزینی برای بازار از دست رفته خود باشند. در این میان مؤسسه سرمایه‌گذاری BCS، اعلام کرد که این تعرفه‌ها تأثیر عمده‌ای بر شرکت‌های فولادی روسیه نخواهد داشت. چرا که این شرکت‌ها قبلا حجم عمده معاملات خود را از بازارهای اروپایی به بازارهای دیگر هدایت کرده‌اند. شرکت MMK نیز اعلام کرده که به‌دلیل تعرفه‌های اعمال شده بخشی از محصولات نورد گرم خود را به سمت بازارهای آسیایی هدایت می‌کند. به‌علاوه اینکه تأمین نیاز داخلی روسیه در اولویت این واحد قرار دارد. در این میان سرواستال اعلام کرد به‌دلیل نرخ پایین تعرفه در نظر گرفته شده برای محصولات این شرکت، به اروپا نیز می‌رود؛ چرا که فروش محصولات این واحد همچنان با مزیت‌های رقابتی همراه خواهد بود.

نمودار ۱ میزان تعرفه‌های اعمال شده کنونی از سوی کمیسیون اروپا بر قیمت پایه ورق گرم صادراتی از کشورهای تحت اتهام دامپینگ را نشان می‌دهد. این تعرفه برای شرکت آرسلورمیتال برزیل و شرکت فولاد ضد زنگ جنوب آمریکا (Aperam Inox América do Sul S.A.) 54.5 یورو به‌ازای هر تن ، برای شرکت اوسیمیناس (Usinas Siderurgicas de Minas Gerais S.A.) متعلق به برزیل، ۳۶ یورو در هر تن ، بر محصولات شرکت کمپانیا سایدرورجیکا ناسیونال (Companhia Siderurgica Nacional) تعرفه ۵۳.۴ یورویی و برای شرکت گرادو (Gerdau Acominas) نیز ۵۵.۸ یورو به‌ازای هر تن افزوده شده است. از بین شرکت‌های ایرانی، فولاد مبارکه شرکتی است که با افزایش تعرفه‌های گمرکی در اتحادیه اروپا مواجه می‌شود، تعرفه اعمال شده برای ورق‌های گرم فولادی این شرکت ۵۸ یورو به‌ازای هر تن است.