ادغام تاتا استیل و تیسن‌کروپ، دومین فولاد ساز بزرگ اروپا را خواهد ساخت
ادغام تاتا استیل و تیسن‌کروپ، دومین فولاد ساز بزرگ اروپا را خواهد ساخت

شرکت‌های تاتا استیل (Tata Steel) و تیسن‌کروپ (Thyssenkrupp) برای ادغام با یکدیگر توافق کردند. درنتیجه این ادغام، شرکت جدید به یکی از بزرگترین غول‌های فولادی دنیا تبدیل خواهد شد و قادر خواهد بود تا سهم بیشتری از بازار جهانی را کسب کند. در حال حاضر، تفاهم‌نامه اولیه میان این ۲ شرکت بسته شده و ادغام آن‌ها در تابستان ۲۰۱۸، به‌طور رسمی به اتحادیه اروپا اعلام خواهد شد.

شرکت‌های تاتا استیل (Tata Steel) و تیسن‌کروپ (Thyssenkrupp) تفاهم‌نامه‌ای را برای ادغام امضا کردند که به‌موجب آن با سهم ۵۰ درصدی ادغام شده و به‌صورت شراکتی به فعالیت خود ادامه خواهند داد. در نتیجه این ادغام انتظار می‌رود پس از آرسلورمیتال به بزرگترین تولیدکننده فولاد در اروپا بدل شده و بیشترین سهم از بازار این منطقه در اختیار شرکت نهایی ادغام شده قرار بگیرد و دومین تجارت بزرگ فولاد اروپا را در دست بگیرد. بدون شک فعالیت با این مقیاس در بازار جهانی، مزیت‌هایی را برای آنان به‌دنبال خواهد داشت. مقر اصلی شرکت جدید نیز آمستردام خواهد بود. این شرکت تحت عنوان تیسن‌کروپ- تاتا استیل نامگذاری شده است. گفته می‌شود که در نتیجه این ادغام، سالیانه بیش از ۷۰۰ میلیون دلار، صرفه‌جویی در هزینه‌ها حاصل می‌شود.

تصمیم چنین ادغامی در پی چند سال مذاکره صورت گرفته و راهی برای اطمینان از حضور در بحران‌های آینده خواهد بود. انتظار می‌رود که با این ادغام، بازده عملکرد ۲ شرکت بیشتر شده و قدرت رقابت‌پذیری آن‌ها در بازارهای جهانی افزایش یابد. به‌علاوه فعالان بازار فولاد معتقد هستند که همزمان با این ادغام و برای افزایش بیشتر بهره‌وری، حدود ۴ هزار کارگر نیز از ۲ شرکت تعدیل می‌شوند که موجب ، اعتراضات زیادی از سوی کارگران و اتحادیه‌های کارگری شده است.

تاتا و تیسن‌کروپ، جایگاه محکمی در صنعت فولاد جهانی دارند. این ۲ شرکت علاوه بر اشتراک‌گذاری سرمایه‌ها و تعدیل هزینه‌های تولید خود، فرهنگ و ارزش‌های مشابه را نیز به اشتراک می‌‌گذارند. گفته می‌شود که منطق استراتژیک حاکم بر این ادغام، سرمایه‌گذاری مشترک در اروپا است و انتظار می‌رود آینده چشم‌گیری در انتظار این واحد جدید باشد؛ به‌خصوص که فولادسازان اروپا طی سالیان گذشته با واردات ارزان مصنوعات فولادی از سوی چین، تحت فشارهای شدیدی قرار داشتند. چین هر ساله بیش از نیمی از فولاد جهان را تولید می‌کند و با دریافت اعتبارات قابل توجهی از دولت که هزینه‌های تولید آن را به‌شدت کاهش می‌دهد، می‌تواند تهدیدی برای صنعت فولاد در سراسر جهان باشد؛ چرا که قیمت‌های عرضه محصولات آن در بازارهای جهانی به‌سختی قابل رقابت هستند.

نمودار ۱ میزان تولید فولاد در ۲ شرکت یاد شده را در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار پیداست، شرکت تاتا استیل در سال گذشته میلادی حدود ۲۴.۴۹ میلیون تن فولاد تولید کرد و در جایگاه دهمین فولادساز بزرگ دنیا قرار گرفت. تیسن‌کروپ نیز در سال ۲۰۱۶، بالغ بر ۱۷.۲۴ میلیون تن فولاد تولید کرد و در جایگاه پانزدهم جهان قرار گرفت. انتظار می رود شرکت ادغام شده حاصل، تولیدی بیش از مجموع آن‌ها، یعنی حدود ۴۲ میلیون تن داشته باشد.