ارائه طرح فولاد مبارکه برای ایجاد ثبات در بازار فولاد به دولت و مجلس

به گزارش آرتین پولاد:  مدیر عامل گروه فولاد مبارکه در نشست مشترک با انجمن تولیدکنندگان لوله‌های فولادی و پوشش خطوط انتقال، بر اهمیت تعامل بیشتر میان این دوبخش، بررسی راهکارهای رفع مشکلات خریدارانِ ورق‌های فولادی و تأمین مواد اولیه این شرکت‌ها که همگی جزو مشتریان بزرگ فولاد مبارکه اصفهان هستند، تأکید کرد.

مهندس حمیدرضا عظیمیان، مدیر عامل گروه فولاد مبارکه در این نشست گفت: شاهدیم که به‌دلیل دخالت‌های برخی نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط در بازار فولاد، شرایط نامساعد شده است. فولاد مبارکه برای رفع این مشکل، طرح‌های خود را به دولت و مجلس پیشنهاد داده و حتی دستگاه قضایی را در این زمینه توجیه کرده تا مدیریت واحد بر توزیع بازار توسط این شرکت انجام شود، هرچند فولاد مبارکه به‌طور مشخص هیچ مسئولیت قانونی در توزیع و قیمت‌گذاری ندارد. این مسئولیت با این تعهد که نیاز عمده همه واحدها تأمین شود و بازار به ثبات حداکثری برسد، از سوی فولاد مبارکه اعلام شده است.

مدیرعامل فولاد مبرکه گفت: ما بر این باوریم که اگر فولاد مبارکه به‌تنهایی مسئول توزیع بازار باشد و نیازها را تأمین کند، این التهاب قیمتی از بین می‌رود، زیرا می‌بینیم سامانه بهین‌یاب ناکارآمد است و عده‌ای بیش از سهمیه خود محصولات دریافت می‌کنند و در بازار آزاد با قیمت بیشتر می‌فروشند. حال اگر بتوانیم نیاز را حداکثری کنترل و آن را تأمین کنیم، از التهابات بازار کاسته می‌شود و کمتر با افزایش قیمت و نبود محصول در بازار مواجه خواهیم شد.
عظیمیان افزود: در حال حاضر به دلیل نبود سرمایه اولیه و در گردش در دست تولیدکنندگان، شاهد حضور دلالان در بازار فولاد هستیم. در این زمینه فولاد مبارکه می‌تواند با نرخ بهره کم، برای تولیدکنندگان تأمین اعتبار کند و علاوه بر تولید، به کار اصلی خود که حمایت از صنعت و صنعت‌ساز شدن است، برسد.
وی خاطر نشان ساخت: پیشنهاد فولاد مبارکه این است که عرضه در مچینگ و بورس کالا به‌صورت همزمان باشد؛ به نحوی که در مچینگ، نسبتِ عرضه ورق گرم که موردنیاز واحدهاست ۷۵ درصد و در بورس کالا ۲۵ درصد باشد. در مورد ورق‌های سرد نیز ۹۰ درصد عرضه در مچینگ و ۱۰ درصد در بورس کالا انجام شود. همچنین پیشنهاد دادیم تا خط اعتباری ۱۰ هزار میلیارد تومانی به‌صورت دائم برقرار باشد تا مشکلات تأمین اعتبار مشتریان حل شود.