استاندار هرمزگان: مکلف به حل چالش‌های توسعه صنعت فولاد هستیم

به گزارش آرتین پولاد: مهدی دوستی با اشاره به حمایت از فعال شدن برخی پروژه‌های فولادی در دولت سیزدهم بیان کرد: طرح‌هایی که در فولاد هرمزگان طی دو سال اخیر آغاز شده‌اند، مدت‌ها معطل مانده بودند. خوشبختانه در دولت سیزدهم با پیگیری‌های رئیس جمهور تمام ظرفیت‌ها برای فعال شدن پروژه‌های معطل و نیمه‌تمام به میدان آمده‌اند. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از این روند حمایت می‌کند و منابع خوبی برای اجرای پروژه‌ها تزریق شده است. وزارت صمت هم‌اکنون به دنبال حل مسائل ارزی است و بخشی از چالش‌ها را با ابلاغ بخشنامه جدید که صادر شده، حل کرده است. مدیرعامل فولاد هرمزگان نیز به شدت پیگیر حل مشکلات اجرای پروژه‌ها بوده است.

وی با اشاره به حمایت‌های استانداری برای اجرای پروژه‌های فولادی و تحقق چشم‌انداز ۱۰ میلیون تنی تولید فولاد در استان هرمزگان و تبدیل شدن این استان به قطب نخست تولید فولاد در کشور، خاطرنشان کرد: استانداری به طور کامل خود را مکلف حل چالش‌های اجرای پروژه‌های فولادی می‌داند. به طور حتم مزیت‌های استان هرمزگان به ویژه قرار گرفتن در کنار آب‌های آزاد، در دسترس بودن آب مورد نیاز صنعت فولاد، دسترسی آسان به مبادی ورودی و خروجی کشور از بنادر و… این امکان را فراهم می‌آورد تا نسبت به اجرای پروژه‌های فولادی اقدام شود. با توجه به اجرای پروژه‌ها، افزایش سرعت در ترخیص کالاها از گمرکات و سایر چالش‌ها نیز پیگیری خواهد شد.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در استان هرمزگان محقق شود، تصریح کرد: هم‌اکنون پروژه‌های فولادی استان هرمزگان که از میانه سال ۱۴۰۰ و آغاز فعالیت دولت جدید، اجرای آن‌ها شروع شده است، در مجموع ظرفیتی بالغ بر ۱۰ میلیون تن دارند. با توجه به ظرفیتی که در صنعت فولاد از قبل در استان هرمزگان وجود داشت، می‌توان امیدوار بود که چشم‌انداز ۱۰ میلیون تنی در این استان محقق‌شدنی است.

دوستی عنوان کرد: تحقق بخشی از ظرفیت ۱۰ میلیون تنی استان هرمزگان برعهده فولاد هرمزگان خواهد بود که در این رابطه پروژه‌های بزرگی از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ کلنگ‌زنی شدند. هم‌اکنون این پروژه‌ها طبق برنامه پیش می‌روند و پیشرفت آن‌ها از آن زمان تا کنون، به وضوح قابل مشاهده است.

وی در پایان تصریح کرد: سرعت اجرای طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان مناسب است. حتی روند اجرای برخی از پروژه‌ها فراتر از انتظار بوده‌اند و برخی نیز مانند واحد آهک به بهره‌برداری رسیده‌اند. برخی پروژه‌ها مانند احیا مستقیم ستاره سیمین از پیشرفت خوبی برخوردار هستند. البته در رابطه با افزایش سرعت پروژه، باید اقداماتی مانند خرید و یا واردات تجهیزات، خارج از شرکت پیگیری شود که خوشبختانه این امر نیز مسیر مناسبی را طی می‌کند.