استقلال انرژی و تولید پایدار در صنعت فولاد، نقش اساسی نیروگاه خودتامین

به گزارش آرتین پولاد: نکته­ کلیدی در مورد چنین نیروگاهی آن است که کنترل و مدیریت تولید نیروگاه بر خلاف سایر نیروگاه­ها، متعلق به وزارت نیرو نیست و این مصرف کننده است که می‌تواند متناسب با نیاز خود، با هر الگویی نسبت به تولید برق علی الخصوص در زمان پیک مصرف و محدودیت های شبکه اقدام کند.

اهمیت استراتژیک نیروگاه خودتامین

مدیرعامل شرکت تدبیر انرژی کامل تاکید کرد، در سالیان گذشته احداث نیروگاه خودتامین به علت تامین پیوسته و ارزان برق توسط وزارت نیرو برای واحدهای صنعتی توجیه اقتصادی نداشت و تولید برق به طور متوسط گران‌تر از خرید برق از شبکه سراسری تمام می شد؛ اما با افزایش ناگهانی قیمت برق از ابتدای سال ۱۴۰۰ و نیز افزایش ضررهای سنگین عدم النفع تولید ناشی از خاموشی‌های اجباری در زمان پیک مصرف، قیمت تمام شده­ی تولید برق از طریق احداث نیروگاه، کمتر از خرید آن از شبکه­ی سراسری خواهد شد. ضمن آنکه حفظ بازارهای داخلی و صادراتی در زمان قطع برق با تامین برق پایدار و تداوم تولید، اهمیت استراتژیک احداث نیروگاه خودتامین را بیش از پیش مهم می­سازد.

نیروگاه خودتامین برای صنایع فولادی صرفه­ اقتصادی دارد

مهندس عباس مجیدی در ادامه افزود؛ با توجه به افزایش صورت گرفته در بهای انرژی برق مصرفی صنایع فولادی، فروآلیاژی و معدنی و افزایش بیش از پیش این تعرفه­ها برای صنایع در سال­های پیش رو و همچنین تداوم ناترازی تولید و مصرف برق در کشور، به نظر می­رسد احداث این نوع نیروگاه تنها راه حل قطعی برای حل مشکل تامین پایدار انرژی برق صنایع می­باشد.

خودتامین شدن برق صنایع بزرگ انرژی بر مانند صنایع فولادی، پتروشیمی و سیمانی بدون شک یک امتیاز بزرگ برای آنها محسوب می­شود و در صورتی که آنها قادر به تکمیل زنجیره تامین خود در حوزه برق باشند، قطعا راهگشای رشد و تولید صنایع خواهد بود.

ضرورت تغییر رویکرد و تسهیل سازوکارها در احداث نیروگاه صنایع

وی با تاکید بر اینکه مدت‌ها است در صنعت برق گام­هایی مانند قراردادهای دوجانبه، بورس انرژی و خرده فروشی برای خروج عرضه از انحصار دولت پیش­بینی شده، تاکید کرد: متاسفانه در زمینه احداث نیروگاه­های خودتامین صنایع نیازمند تسهیل ساز و کارها، رفع ابهامات از جمله شفافیت در تعرفه گاز نیروگاه های خودتامین، عرضه برق مازاد و همچنین کاهش بروکراسی حاکم هستیم.

برق سبز؛ الزام قانونی و مسئولیت اجتماعی

مدیرعامل شرکت تدبیر انرژی کامل در انتها افزود: بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، صنایع ملزم به تامین ۵% از انرژی برق مصرفی خود از نیروگاه­های تجدیدپذیر طی ۵ سال می­باشند. این مساله ضرورت استقلال تولید انرژی برق توسط صنایع را در سیاست‌های کلی نظام بیش از پیش نشان می‌دهد. وی خاطر نشان کرد که سرمایه­گذاری مستقیم و غیرمستقیم برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر و یا انواع روش های تامین سرمایه برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر (مشارکت در پروژه های خورشیدی، بازیافت حرارت و یا بادی) در مقایسه با پرداخت جرایم تعیین شده در قانون به شرکت توانیر برای عدم تولید برق سبز، از جذابیت بالایی برخوردار است و این امر می‌تواند به عنوان مسئولیت اجتماعی در بلند مدت تاثیر بسزایی در کاهش گازهای گلخانه ای داشته باشد.