اصلاح مصرف آب در روش‌های تولید آهن اسفنجی

به گزارش آرتین پولاد: اصلاح و تغییر شیوه‌های مصرف آب همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پارامترهای تولید در کشورهای توسعه یافته مطرح است. تحقق این مهم علاوه بر کاهش و بهینه‌سازی مصرف این ماده حیات‌بخش، سبب پاکیزگی محیط‌زیست و حفظ و بقای آن می‌شود. در این راستا شرکت MIDREX با همکاری واحد آب و فاضلاب ChemTreat سعی در به‌سازی مصرف آب با نصب دستگاه‌های تمیزکننده آب در تولید آهن اسفنجی در ایالات متحده آمریکا دارد.

مصرف آب همواره به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های زنجیره فولاد در تمامی نقاط جهان مورد توجه قرار دارد. آهن اسفنجی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین محصولات فولادی در دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده لذا بهینه‌سازی مصرف آن در این صنعت نیز همواره مورد توجه قرار دارد. در این راستا شرکت‌ دارای قدمت مانند MIDREX قصد دارد تا با همکاری و عقد قراردادی با شرکت آب و فاضلاب ChemTreat در آمریکا، مصرف آب در فرآیندهای تولید آهن اسفنجی در این کشور را بهینه و کاهش دهد. ChemTreat به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های آب و فاضلاب در ایالت ویرجینیا تاکنون پروژه‌های بزرگی در سطح دنیا را به‌ انجام رسانده است.

تولید آهن اسفنجی در آمریکا تنها در عرض ۴ سال به ۲ برابر افزایش یافته است. نمودار زیر میزان تولیدات آهن اسفنجی آمریکا در سال‌های گذشته را نشان می‌دهد.

طبق نمودار فوق میزان تولید آمریکا طی ۴ سال نزدیک به ۲ برابر شده است که همین امر اهمیت موضوع صرفه‌جویی و کاهش مصرف آب در این کشور را بیش از پیش افزایش داده است. قرن ۲۰۰۰ قرن حفظ منابع و استفاده بهینه از آنان است؛ در این راستا شرکت‌های احداث‌کننده واحدهای تولیدی آهن اسفنجی قصد دارند تا با بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، موجبات کاهش آب را فراهم آورند. این الگو می‌تواند راهگشای کشورهای در حال توسعه مانند ایران باشد تا در کنار تولیدات عظیم خود، به آلودگی‌های زیست‌محیطی و کاهش مصارف انرژی خود نیز بیندیشند.

در حال حاضر واحدهای تولیدی آهن اسفنجی متعددی در آمریکا وجود دارد که می‌توان به Voestalpineدر ایالت تگزاس، Cleveland-Cliffsدر اوهایو و Nucor Steel در لوئیزیانا اشاره کرد. این واحدهای مذکور از کیفیت بالایی در تولید برخوردار هستند، اما همچنان نیازهای بی‌شمار ایالات متحده آمریکا به آهن اسفنجی را برطرف نخواهند کرد. بنابراین این کشور نیاز دارد تا با احداث واحدهای جدید و نیز استفاده و به‌کارگیری سیستم‌های صرفه‌جویی در انرژی، نیازهای خود را به‌ واردات این محصول کاهش دهد و در زمینه تامین این محصول کاربردی به خودکفایی برسد.

 

منبع: اخبار فلزات