اعلام آمادگی صنایع مس برای فعال کردن معادن نیمه فعال و غیرفعال کرمان

به گزارش آرتین پولاد: به گفته استاندار کرمان شرکت ملی مس ایران برای مشارکت و سرمایه گذاری در معادنی که مشکل تامین مالی دارند و فعال کردن آنها، اعلام آمادگی کرده و در این رابطه لازم است سازمان صنعت ، معدن و تجارت مواردی که می تواند مشمول این موضوعات قرار گیرد را جمع بندی کرده و در جلسه آینده ارائه دهد.

محمدجواد فدائی روز شنبه در شورای معادن استان کرمان بر رفع مشکلات موجود در رونق تولید تاکید کرد و افزود: اقدام شرکت مس برای راه اندازی کارخانه اسید سولفوریک در سرچشمه و خاتون آباد قابل تقدیر است.
وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی کارخانه اسید سولفوریک در سرچشمه و خاتون آباد، بخشی از اسید تولیدی صادر می‌شود و لازم است برنامه زمانبندی احداث اسید فسفریک و کود فسفاته را ارائه کند تا ارزش افزوده و مشکلات ناشی از نگهداری اسید سولفوریک را نداشته باشیم.
وی گفت: شرکت مس موظف است ظرف سه ماه آینده گزارش زیست محیطی که مشاور ارائه می‌کند را به محیط زیست و کارگروه مربوطه ارائه دهد و در ادامه ظرف سه ماه آینده تعداد دامداری‌های غیر فعال را زیر نظر جهاد کشاورزی به ۴۰ دامداری رسانده و نیازهای مورد نظر را تامین کند.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این مطلب که کارخانه اسید سرچشمه پس از سال‌ها آماده و راه اندازی شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه حجم تولید سالانه این کارخانه بیش از ۶۰۰ هزار تن و ظرفیت ذخیره‌سازی آن ۵۰ هزار تن است لازم است برنامه‌ریزی‌های جدید برای ایجاد کارخانه کود فسفاتیک صورت گیرد تا ضمن ایجاد اشتغال و استفاده از اسیدهای یاد شده، از هزینه کرد ارز در این حوزه جلوگیری شود.
محمدرضا پورابراهیمی تصریح کرد: ایجاد کارخانه اسید سرچشمه می تواند منشا آلایندگی جدید شود و برای رفع این موضوع باید زمانبندی دقیقی برای ایجاد کارخانه‌های تولید کودهای فسفاتیک صورت گرفته و پیگیری شود.
وی با اشاره به اینکه بخشی از حساب‌های شرکت های بزرگ از جمله مس و گل گهر به استان آمده و گام خوبی است، ادامه داد: بخشی از منابع این شرکت‌ها به استان آمده و گردش مالی بهتر شده اما هنوز حکم قانون به صورت کامل اجرایی نشده است.
نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر این مطلب که حفظ حقوق محیط زیستی از مواردی است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: پیگیری‌های ویژه‌ای برای انتقال گردش مالی شرکت های بزرگ به استان انجام شده و به شکل قانون در آمده و واحدهای نظارتی باید نظارت لازم را انجام دهند که ببینیم که آیا قانون اجرایی شده است یا خیر؟
حبیب الله نیکزادی ادامه داد: انصاف نیست که مشکلات ناشی از فعالیت شرکت‌های بزرگ برا ی استان و خوبی های آن برای مرکز کشور باشد.
نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کارخانه ذوب مس خاتون آباد مشکلاتی را ایجاد کرده که عوارض آن تا چند سال آینده وجود خواهد داشت و لازم است که تمهیداتی برای کاهش اثرات آنها اندیشیده شود.
علی اسدی کرم افزود: در این منطقه تعداد دام از حدی که منابع طبیعی اعلام کرده بود، بیشتر بود و تاکید شد بحث اصلاح نژاد صورت گیرد تا ضمن جلوگیری از کاهش درآمد دامداران، تعداد دام‌ها در مراتع کاهش یابد.