افتتاح رسمی آلومینیوم جنوب با سرمایه گذاری بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان؛ به زودی

به گزارش آرتین پولاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایمیدرو تا پایان امسال، ۳.۶ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی افتتاح می‌کند.

رضارحمانی در آیین بهره برداری از کارخانه تولید شمش طلای بردسکن در خراسان رضوی گفت: امروز افتتاح هر واحد صنعتی و هر واحد تولیدی در سطح کشور، همانند فتح یک خاکریز دشمن در جنگ اقتصادی است.
وی افزود: در نقاط مختلف کشور شاهد بهره برداری از طرح‌های مختلف هستیم و فقط در بخش‌های متعدد صنعتی و معدنی طی چند روز گذشته و در ایام مبارک دهه فجر، ۵۰ هزار میلیارد تومان طرح به بهره برداری رسیده است.
رحمانی تصریح کرد: با این حال تعداد دیگری از طرح‌های مهم نیز در نوبت افتتاح قرار دارند که از جمله آنها می‌توان به طرح بزرگ آلومینیوم جنوب با سرمایه گذاری بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان اشاره کرد که به زودی و در حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: این طرح بزرگ صنعتی به تنهایی قادر خواهد بود حجم تولیدات آلومینیوم در کشور را به ۲ برابر میزان قبلی افزایش دهد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نگرانی یک عده نسبت به اثرات تحریم‌ها روی بخش‌های مختلف صنعتی کشور از جمله نساجی و…، گفت: همین آلومینیوم جزو اولین گروه از تحریم‌ها بود، با این حال این صنعت رشد خوبی داشته و خوشحالیم که برخلاف تصورات دشمن، طرح بزرگ آلومینیوم جنوب به زودی آماده بهره برداری می‌شود.
رحمانی همچنین با اشاره برنامه سفر اخیر خود به استان البرز برای افتتاح طرح استحصال عناصر نادر خاکی در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی کشور گفت: تعداد معدودی از کشور ها به این فناوری دسترسی دارند و این مهم، نشان از توان صنعت ما برای رشد و پیشرفت در سطح جهانی است.
۲۲ میلیارد دلار، ارزش تولیدات معدنی و صنایع معدنی
وی اضافه کرد: ذخایر معدنی به عنوان یک نعمت خدادادی در اختیار ما است و امروز مجموع ارزش تولیدات معدنی و صنایع معدنی کشور، ۲۲ میلیارد دلار است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: محدودیت های به وجود آمده به سبب تحریم ها، اهمیت فراوان این حجم از تولیدات معدنی و صنایع معدنی را در کشور نشان می‌دهد که اگر خدای نکرده به این تولیدات دسترسی نداشتیم، با مشکلات عدیده ای مواجه می‌شدیم و البته در بخش صادرات نیز تولیدات معدنی ما به خصوص حوزه فولاد دارای نقش برجسته ای است.
رحمانی با اشاره به تعدادی از طرح های بزرگ معدنی در کشور از جمله طرح ذوب مس خاتون آباد، طرح تولید اسید خاتون آباد، طرح فولاد زرند، فولاد سنگان و…، افزود: یکی از برنامه راهبردی که در سال جاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت به آن توجه شده، توسعه معدنی و صنایع معدنی در سطح کشور است که یکی از زیر برنامه‌های این محور، توجه به فعال سازی معادن کوچک در سطح کشور است.
پیاده سازی نقشه راه کشور برای نخستین بار
وی تصریح کرد: برای نخستین بار، نقشه راه معدن در کشور طراحی و درحال پیاده سازی است و در مجموع، همه اقدامات در حال انجام در سطح کشور در حوزه معادن و صنایع معدنی با برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده است.
شناسایی بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی در کشور
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعابیر حضرت امام خمینی (ره) و همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری درباره محدود سازی درآمدهای کشور از محل درآمدهای نفتی گفت: یکی از گزینه‌های اصلی این اتفاق بزرگ حوزه معادن و صنایع معدنی است، خوشبختانه خداوند ظرفیت بسیار ارزشمندی در این حوزه به کشور ما عطا کرده است که از جمله آن می توان به شناسایی بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی در کشور اشاره کرد.
رحمانی خاطرنشان کرد: اکتشافات اخیر ثابت کرده است که ذخایر کشور در حوزه معادن بسیار بیشتر از حجم موجود است و باید این نکته را در نظر داشت که عموم اکتشافات‌ معدنی انجام شده تاکنون سطح الارضی بوده و اکتشافات اساسی هنوز به صورت تحت الارضی انجام نشده و معادن عمقی چندان مورد توجه قرار نگرفته اند.
وی افزود: در این خصوص سازمان زمین شناسی کشور، سازمان ایمیدرو و همچنین کنسرسیومی متشکل از صنایع بزرگ معدنی کشور برنامه‌های ویژه ای در دستور کار دارند.
تکمیل زنجیره فلزات اساسی
رحمانی همچنین از تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی، نوسازی معادن و توسعه فعالیت های اکتشافی به عنوان برنامه‌های اصلی محور توسعه معادن و صنایع معدنی کشور در سال جاری و سال های پیش رو خبر داد.
وی ادامه داد: خوشبختانه بیشتر سرمایه گذاری انجام شده در حوزه معدنی و صنایع معدنی کشور از سوی بخش خصوصی و با کمترین وابستگی ممکن به منابع دولتی است.
رحمانی گفت: توجه به اصل خود کفایی از دیگر اولویت‌های این وزارتخانه در این حوزه به شمار می‌آید و فراموش نشود که در گذشته و در برخی از موارد، وابستگی‌های اساسی به خارج از کشور داشتیم.
امضای تفاهم نامه تامین کک سوزنی و اسفنجی با وزارت نفت به ارزش یک میلیارد دلار
وی تصریح کرد: در تامین الکترود گرافیکی مورد نیاز صنعت فولاد نیز با تنگناهایی مواجه بودیم که پیش از بروز هر نوع بحرانی در اینج حوزه، با اتخاذ تمهیدات لازم، راه اندازی واحد صنعتی مرتبط در مرحله تکمیل شدن نهایی است و حتی طی چند روزه گذشته با امضای تفاهم نامه‌ای میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت در خصوص تامین کک سوزنی و اسفنجی از محل تولیدات داخلی به عنوان ماده اولیه صنعت الکترود به امضا رساندیم که ارزش قرارداد آن بالغ بر یک میلیارد دلار است.
تحریم‌ها فرصتی برای قطع وابستگی‌ها
رحمانی خاطرنشان کرد: مطمئن باشید شرایط سخت امروز نه تنها ما را متوقف نکرده است بلکه تبدیل به فرصت های بزرگی در راستای قطع وابستگی های کشور به سایر کشورها شده است.
وی اعلام کرد: توجه به تمامی این برنامه ها از مرحله اکتشاف تا توسعه صنایع معدنی تحت عنوان انقلاب معدنی یکی از محورهای اساسی فعالیت وزارت صنعت معدن و تجارت است در سال جاری است و برخی از اقدامات انجام شده در این حوزه کاملاً چشمگیر و قابل توجه است. به عنوان نمونه در حوزه مس از بدو تأسیس این صنعت در کشور تا کنون هیچ واحد تولید اسید مس در کشور راه اندازی نشده بود این در حالی است که خوشبختانه این واحد اخیراً با سرمایه‌گذاری بالغ بر هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در مس سرچشمه به بهره‌برداری رسید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: راه اندازی این واحد در گام نخست با اولویت‌گذاری‌های زیست محیطی انجام شده و در گام بعدی استحصال اسید در دستور کار است.
استقبال از سرمایه گذاران برای توسعه معادن کوچک
رحمانی تاکید کرد: برای توسعه معادن کوچک از حضور مردم عزیز کاملا استقبال می‌کنیم و این تجربه موفق همه کشورهای توسعه یافته است و در همین راستا انعقاد قراردادهای بلندمدت برای خرید تضمینی و به قیمت روز تولیدات معادن کوچک از طرف شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی یکی از گام‌های حمایتی ما برای توسعه معادن در سطح کشور است.
وی اضافه کرد: بسیاری از معادن کوچک ما در مناطق محروم و کم برخوردار قرار دارند که این امر مورد توجه ویژه ما در راستای جذب سرمایه‌گذاران و هدایت آنها به این بخش‌ها است لذا از تمامی سرمایه گذاران در این خصوص دعوت می کنیم و سعی خواهیم کرد تا با انجام حمایت‌های لازم به توسعه پایدار این بخش، کمک بیشتری کنیم.
توجه به ۳ مولفه در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی بزرگ
وزیر صنعت، معدن و تجارت با یادآوری برخی تاکیدات خود در خصوص روند فعالیت معادن و صنایع معدنی بزرگ در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها افزود: ۳ مولفه اصلی در این خصوص برای ما دارای اهمیت فراوانی است نخست اینکه این واحدها باید حتماً حساب های مالی و گردش مالی خود را به استان های محل استقرار خود انتقال دهند و فراموش نشود که این اتفاق می‌تواند به تحول منطقه کمک بسیاری کند.
رحمانی ادامه داد: در گام بعدی و در جذب نیرو، باید اولویت نیروهای تحصیل کرده و جویای کار خود منطقه باشد و همچنین تامین و تدارکات واحدهای بزرگ معدنی و صنایع معدنی است که باید حتما با اولویت محل استقرارشان باشد و این سیاست در راستای بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق مختلف کشور چه به لحاظ نیروی انسانی و چه در راستای مسئولیت توسعه ای کشور دنبال می شود.
ضرورت ملموس بودن اقدامات برای مردم
وی تاکید کرد: با تحقق این اهداف نتایج سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات انجام شده در بخش های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری کشور به طور اخص برای مردم قابل ملموس بوده و در جاهایی که نیازمند حمایت ویژه آنها نیز هستیم به طور مسلم می توانیم از این فرصت به صورت بهینه تری بهره مند شویم.
توجه ویژه به توسعه صنعت طلا و جواهر
رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت توسعه صنعت طلا و جواهر در سطح کشور گفت: ظرفیت خوبی در این حوزه در کشور وجود دارد و در شرایط حاضر کشور بیش از گذشته به توسعه این صنعت نیازمند هستیم و خوشبختانه هم اکنون ۲ واحد بزرگ در خراسان و استان اصفهان در حوزه سنگ‌های قیمتی، طلا و جواهرات در دست اجرا هستند.
وی با اشاره به ابتکار انجام گرفته در خصوص انتخاب کارخانه تولید شمش طلای بردسکن به عنوان معین یکی از دهستان های منطقه، گفت: این مدل در سطح کشور قابل انجام است و البته نباید فراموش کرد که همه واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری ما در قبال مسئولیت‌های اجتماعی خود همواره پیشقدم هستند.
هر شغل یک پروژه
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اعتقاد بنده بر این مبناست که امروز ایجاد یک شغل در کشور خود یک پروژه به شمار می آید و هرجا فرصتی برای اشتغال زایی در کشور وجود دارد باید به سرعت درآن ورود و اقدام کنیم و البته معتقدم که بخش صنعت و معدن ظرفیت‌های خوبی به عنوان موتور محرک در ایجاد اشتغال دارند.
۸ رحمانی گفت: با توجه به شرایط خاص کشور در شرایط حاضر، مکلف به رعایت سیاست ارزی کشور هستیم و در این خصوص واحدهای تولیدی و صادراتی ما نیز باید همراهی کنند.