افزایش بی‌سابقه شاخص نرخ قراضه آهن

به گزارش آرتین پولاد: با وجود ثبات نسبی همراه با کاهش تدریجی نرخ محصول نهایی یا میلگرد آجدار در بازار داخلی (حدود ۴۴۰۰ تومان/کیلو شاخص متوسط نرخ میلگرد آجدار توام با مالیات ارزش افزوده در ۲ روز گذشته)؛ سهم مارجین ناخالص حوزه فولادسازان شمش القایی به‌صورت کم‌سابقه‌ای در حال کاهش بوده است (حدود ۴۵۰ تومان/کیلو) و چنانکه دیده می‌شود، رقابت‌های عجیب و غریبی برای خرید قراضه آهن در این حوزه در روزهای اخیر، همچنان ادامه داشته است؛ به‌طوری‌که شاخص نرخ قراضه آهن ویژه به‌طور بی‌سابقه‌ای در حال افزایش بی‌وقفه در روزهای اخیر بوده است (نزدیک به ۳۳۰۰ تومان تا ۲ روز گذشته همراه با مالیات ارزش افزوده).

به‌نظر می‌رسد رقابت غیرمنطقی و تنگاتنگ برای کسب قراضه آهن خیال توقف ندارد. از این‌رو با وضعیت موجود، فولادسازان القایی در آینده نزدیک دچار مشکلات اساسی خواهند شد یا با زمزمه‌هایی که در انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور وجود دارد، تلاش برخی اصلاحات برای بهبود وضعیت قیمت‌ها ادامه دارد. در صورت اجازه و همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌زودی شاهد نوسانات افزایشی متاثر از مهندسی عرضه در این بازار خواهیم بود.
همان‌گونه که پیش‌تر هم عنوان شد، دامنه نرخ محصول تمام شده یا میلگرد در محدوده ۴۲۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان فعلی (همراه با مالیات ارزش افزوده) با توجه به قراضه ۳۳۰۰ تومانی و سطح مقاومت مجموع مارجین‌های ناخالص حوزه‌های شمش القایی و نورد با رقم تقریبی ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومانی در یک ماه گذشته و در فرآینده کاهش قیمت‌ها، دامنه نرخ جذابی برای تجدید موجودی انبارها و تامین تقاضا دیده می‌شود. علت حفظ سطوح قیمت‌های کنونی بازار داخلی، الزام اجرای مصوبه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۲ ماه گذشته در زنجیره تامین و بیشتر بر پایه کنترل مواد اولیه آهن اسفنجی این زنجیره قدرتمند تولید به وسیله دولت بوده است.

منبع: صمت