افزایش شدید واردات مس چین در ماه سپتامبر

به گزارش آرتین پولاد: در ماه سپتامبر، واردات مس کارنشده و محصولات مسی به چین به بالاترین سطح در دو سال اخیر رسید. افزایش شدید واردات مس چین در ماه سپتامبر

به نقل از متال بولتن،این رشد واردات، عمدتاً ناشی از باز بودن پنجره آربیتراژ و همچنین سطح پایین ذخایر مس در انبارهای گمرک شانگهای و بورس آتی شانگهای بود که فعالان بازار را وادار به پر کردن دوباره ذخایر خود کرد.
با توجه به اطلاعات اولیه گمرک کشور چین که اواسط اکتبر منتشر شد، واردات مس کارنشده و محصولات مسی این کشور در ماه سپتامبر، ۲۴ درصد نسبت به ماه قبل و ۲۱درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرد و به سطح ۵۲۱هزار تن رسید.
واردات این حجم از محصولات مسی از ماه مارس سال ۲۰۱۶ تاکنون، بالاترین حجم ثبت شده بوده است.
با توجه به اطلاعات اولیه گمرک، کل این واردات طی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر، با افزایش۱۶/۱درصدی به ۹۹/۳میلیون تن رسید.
به گفته یکی از معامله‌گران مس در شانگهای آربیتراژ مس بین بورس فلزات لندن و بازار فیزیکی مس شانگهای در ماه سپتامبر بسیار سودآور بود.
آربیتراژ سودآور، پریمیوم مس درجه یک در ماه سپتامبر را به بالاترین نرخ خود از اکتبر سال ۲۰۱۵ رساند.
در تاریخ ۱۷ سپتامبر، موسسه Fastmarkets MB پریمیوم کاتد مس درجه یک برای تحویل با شرایط CIF بندر شانگهای را در محدوده قیمت ۱۰۰ تا ۱۱۵ دلار بر تن ارزیابی کرد.
سطح پایین موجودی مس در انبارهای گمرک شانگهای و انبارهای بورس شانگهای نیز فعالان بازار را برای تکمیل موجودی انبارهای خود در ماه سپتامبر ترغیب کرد.
بر اساس ارزیابی این مؤسسه، حجم موجودی انبارهای مس شانگهای در ماه سپتامبر، در پایین‌ترین سطح خود از ماه فوریه ۲۰۱۷ قرار گرفت و به حدود ۳۹۲ تا ۴۰۰ هزار تن کاهش یافت.
ذخایر مس انبارهای بورس شانگهای نیز در روز ۲۸ سپتامبر به سطح ۱۱۱ هزار و ۹۹۵ تن افت پیدا کرد که پایین‌ترین میزان از تاریخ ۲۳ مارس محسوب می‌شود.
به گفته یک تحلیل‌گر ارشد در یک کمپانی بزرگ تجاری در شانگهای داده‌های واردات در ماه سپتامبر با انتظارات مطابقت دارد و بازار بر این موضوع توافق دارد که واردات مس کار نشده و محصولات مسی چین در ماه اکتبر به دلیل این‌که پنجره آربیتراژ بسته شده است، کاهش خواهد یافت.
واردات کانسنگ و کنسانتره مس چین در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل از آن با ۱۶/۱درصد افزایش به ۱/۹۳میلیون تن رسید. این رقم بیان‌گر رشد ۳۱/۳درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته است.
کل واردات طی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر برابر با ۱۲میلیون و ۵۴۵هزار تن بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد ۱۹/۵درصدی داشته است.
فعالان بازار دلیل افزایش واردات کانسنگ و کنسانتره مس را تقاضای بیش‌تر از جانب واحدهای ذوب فلزات و نیز تغییر تمرکز تأمین‌کنندگان کنسانتره مس به عرضه این محصول از بازار هند به سمت بازار چین اعلام کرده‌اند.