افزایش قیمت سنگ آهن تاثیر معناداری در قیمت شمش ایجاد نمی‌کند

به گزارش آرتین پولاد:رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: یکی از پارامترهای ارزش‌گذاری قیمت شمش و فولاد، قیمت سنگ آهن است، اما باید پرسید چند درصد قیمت تمام شده شمش مربوط به قیمت سنگ آهن است که افزایش آن منجر به افزایش قیمت شمش شود، لذا این تاثیرگذاری خیلی معنا دار نیست و ما این را با فولادی‌ها بارها صحبت کرده ایم.

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران درباره بالا رفتن چند درصدی قیمت سنگ آهن در بورس کالا گفت: ما هنوز هم از این نحوه قیمت گذاری شاکی هستیم و هر سه محموله ۵۰ هزار تنی سنگ آهن عرضه شده در بورس (جمعا ۱۰۵ هزار تن) هر سه نزدیک به قیمت پایه به فروش رفته است و این قیمت‌ها تا قیمت های واقعی هنوز خیلی فاصله دارد. ما نمی‌گوییم به قیمت‌های جهانی به فروش برسد، ولی لاقل باید قیمت منصفانه باشد.
اکبریان در ادامه افزود: اعتراض ما به مبنای قیمتی در بورس کالا یعنی ۳۰ درصد قیمت جهانی است که واقعا مبنای پایینی است، در صورتی که خارج از بورس قیمت‌ها خیلی بالاتر معامله می‌شود و اینکه چطور در بورس این قیمت ها بالا نمی رود و نزدیک به قیمت پایه دائما معامله‌ها صورت می‌گیرد برای ما هم سوال برانگیز است. لذا ما فکر می‌کنیم که قیمت مبنا باید تغییر پیدا کند.
رئیس انجمن سنگ آهن ایران درباره تاثیر افزایش قیمت سنگ آهن بر روی قیمت شمش و فولاد گفت: این موضوعی کاملا تخصصی و فنی است و ما با دوستان فولادساز تاکنون چندین جلسه برگزار کرده ایم و تمام مسائل فنی برای دو طرف قابل فهم است و به هیچ عنوان قرار نیست نه چیزی به شمش سازها و فولادسازان تحمیل شود و نه باید انتظار داشت قیمت سنگ آهنی به دور از واقعیت و انصاف و فعالان این صنعت در شرایط ضرر باشد.
وی گفت: ما هم می‌دانیم که یکی از پارامترهای ارزش گذاری قیمت شمش و فولاد، قیمت سنگ آهن است، اما باید پرسید چند درصد قیمت تمام شده شمش مربوط به قیمت سنگ آهن است که افزایش آن منجر به افزایش قیمت شمش شود؟ لذا این تاثیرگذاری خیلی معنا دار نیست و ما این را با فولادی ها بارها صحبت کرده ایم.
اکبریان در خاتمه گفت: مقداری افزایش قیمت در سنگ آهن تاثیر بسیار زیادی در بخش معدن داری کشور به جا خواهد گذاشت، ولی تاثیر آنچنانی روی قیمت شمش ندارد. لذا انتظار ما این است که قیمت منصفانه شود؛ قیمتی که همین الان هم در معاملات غیررسمی به جز بورس کالا با اعداد بالاتری به فروش می‌رود و از طرفی قیمت شمش صادراتی هم اعداد بسیار بالاتری نسبت به فروش داخلی است.
شایان ذکر است شنبه ۱۱ بهمن، ۵۰ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران توسط ایمیدرو در تالار حراج‌ باز بورس کالا عرضه شد که در قیمت ۱۰۶۵ تومان به ازای هر کیلو مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته گذشته افزایش چند درصدی داشت.