ایران به صف تولیدکنندگان جهانی فوم آلومینیوم با خواص ویژه پیوست

به گزارش آرتین پولاد: فوم آلومینیوم سلول بسته از جمله محصولات استراتژیک در حوزه مواد است که به روش ریخته‌گری متخلخل به دست می‌آید، با شروع محدودیت‌های تحریمی، تولیدکنندگان جهانی از فروش آن به ایران خودداری کردند و این موضوع، انگیزه‌ای شد تا فعالان دانش‌بنیان، ایران را به تنها تولیدکننده منطقه‌ای این محصول تبدیل کنند.

کیانوش عسگری، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان فوم آلومینیومی را فلز آلومینیوم دانست که از روش ریخته‌گری به شکل متخلخل تولید می‌شود و افزود: به دلیل برخی ویژگی‌ها از جمله وزن بسیار پایین، قابلیت جذب بالای انرژی، قابلیت جذب صدا، عایق حرارتی، قابلیت جذب ارتعاش، قابلیت جذب امواج و مقاومت در برابر اشتعال، این نوع خاص از فلز کاربردهای بسیار متنوعی در صنایع دارد.
وی با بیان اینکه این محصول در برابر خوردگی مقاوم است و با محیط زیست سازگار است، اظهار کرد: در رده‌بندی جهانی، این ماده در زمره مواد پیشرفته تلقی شده و جزء ۱۰ ماده نسل فردا شناخته می‌شود. تعداد کشورهای دارنده دانش فنی این محصول، کمتر از ۱۰ کشور پیشرفته در جهان است.
بر اساس اعلام معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تولید فوم آلومینیوم، افزود: قیمت محصول تولیدشده در ایران تقریباً یک سوم قیمت مشابه خارجی است و همین مسئله باعث شد تا تولیدکننده داخلی نسبت به واردکننده از توان رقابتی بالاتری برخوردار باشد. با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد، این محصول درصنایع مختلفی مانند صنایع ساختمانی (سبک‌سازی و مقاومت در برابر زلزله)، صنایع حمل‌ونقل، صنعت خودرو و استفاده در درب‌های ضد حریق و ضد سرقت کاربرد دارد.