ایران در بین ۵ تولیدکننده برتر آهن اسفنجی سال ۲۰۱۷

به گزارش آرتین پولاد:  ایران و هند بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی در سال ۲۰۱۷ هستند و این در حالی است که کشورهایی نظیر عربستان سعودی و ونزوئلا موفق به حفظ جایگاه خود نشده و با کاهش میزان تولید مواجه هستند.

طبق آمار کمپانی میدرکس، تولید جهانی آهن‌اسفنجی (DRI) در سال ۲۰۱۷ به ۸۷ میلیون تن رسید؛ بنابراین در مقایسه با سال ۲۰۱۶، میزان تولید ۱۴ میلیون تن افزایش یافته است. این افزایش میزان تولید مربوط به ظرفیت‌ کشورهای ایران، روسیه و ایالات متحده آمریکا در کنار پیشرفت موازی کشورهای مصر و هند است. ایران در سال ۲۰۱۷ موفق به راه‌اندازی پروژه آهن اسفنجی شادگان خوزستان به روش ایرانی پرد شد که از دلایل اصلی افزایش توان تولید در کشور و جهان است. با وجود مشکلات کشورهایی نظیر ونزوئلا که با محدودیت تولید مواجه هستند، هم‌چنان نتایج قابل قبولی در افزایش تولید آهن اسفنجی مشاهده می‌شود.

به گزارش انجمن‌های فولاد کشور، بیش از ۲۰٫۵ میلیون تن آهن اسفنجی در سال ۲۰۱۷ تولید شد که نسبت به سال ۲۰۱۶ با افزایش ۴٫۵ میلیون تنی همراه بود. در سال۲۰۱۷، قیمت گاز طبیعی مایع در هند به پایین‌ترین سطح سال‌های گذشته خود رسید که همین امر موجب افزایش تولید کشور هند تا ۳٫۹ میلیون تن نسبت به سال ۲۰۱۶ و در مجموع ۲۲٫۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ شد. طبق آمار مقدار آهن‌ اسفنجی صادر شده توسط هند از راه دریا طی سال‌های اخیر حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

روسیه به‌عنوان سومین کشور برتر تولیدکننده در سال ۲۰۱۷ توانست با تأسیس واحد Lebedinsky GOK در شهر گوبکین به این جایگاه دست پیدا کند که در نوع خود بسیار بی‌نظیر است. رشد تولید آهن اسفنجی در آمریکا مدیون شرکت‌هایی مانند Nucor در ایالت لوئیزیانا و راه‌اندازی بخش جدیدی در Voestalpine در ایالت تگزاس بود. با راه‌اندازی این واحدهای صنعتی میزان تولید کل آمریکا در سال ۲۰۱۵ به بیش‌ از ۷۰۰ هزار تن رسید. واحد مذکور در حال حاضر با فعالیت ۲۴ ساعته خود سعی در افزایش میزان تولید آهن اسفنجی دارد. از دیگر موارد قابل توجه تولید آهن اسفنجی در سال ۲۰۱۷، کشور مصر است که توانست با افزایش ۱٫۸۶ میلیون تن تولید بیشتر نسبت به سال ۲۰۱۶ خود را به کشورهای با ظرفیت تولید بالا برساند. بهبود رشد اقتصادی مصر، موجب افزایش توان تولید آهن اسفنجی در این کشور شد.

با تمامی مطالب گفته‌شده، افزایش تولید آهن اسفنجی در سال ۲۰۱۷ بیشتر مدیون تولید ۲ کشور ایران و هند است. ایران با تولید ۲۰٫۵ میلیون تن در مجموع شاهد رشد ۲۸٫۳ درصدی سالیانه بود. در حالی که در ایران تنها از گاز طبیعی برای تولید آهن اسفنجی استفاده می‌شود، افزایش تولید در کشور هند به‌دلیل تولید گاز زغال‌سنگ و گاز سنتز شده، در کنار گاز طبیعی است. در کنار پیشرفت تولید کشورهای یاد شده، کشورهایی نظیر ونزوئلا نیز با کاهش شدید تولید مواجه شدند که این مقدار کاهش برای ونزوئلا حدود ۱٫۶۸ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ بود.

لازم به اشاره است که ۵ تولیدکننده نخست آهن‌ اسفنجی در سال ۲۰۱۶، موفق به حفظ جایگاه‌های خود در سال ۲۰۱۷ نیز شده‌اند با این تفاوت که رتبه عربستان سعودی، روسیه و مکزیک تغییر یافته است. عربستان از جایگاه سوم در سال ۲۰۱۶ به جایگاه پنجم در سال ۲۰۱۷ سقوط کرد و در عین حال، مکزیک و روسیه، هر کدام شاهد یک پله صعود بودند.

 

منبع: اخبار فلزات