ایمیدرو بومی سازی در صنایع معدنی را از زنجیره فولاد آغاز می کند/ حمایت همه جانبه ایمیدرو از صندوق پژوهش و فناوری فولاد ایران اعلام شد

به گزارش آرتین پولاد: گام عملیاتی ایمیدرو با همکاری مشترک انجمن فولاد در حوزه حمایت از ساخت داخل

در ابتدا دکتر خداداد غریب پور به اقدامات انجام شده قبلی در ایمیدرو در حوزه بومی سازی و ساخت داخل اشاره کرد و گفت: خوشبختانه موضوع بومی سازی در حوزه فولاد با همکاری مشترک ایمیدرو و انجمن فولاد به خوبی پیش رفته است و در هفته قبل تاسیس صندوق پژوهش و فناوری فولاد برای حمایت از بومی سازی زیر نظر انجمن فولاد و ایمیدرو به عنوان مرکز هماهنگی و دبیرخانه کلید خورد تا با هم افزایی و همگرایی نیروها برای جلوگیری از موازی کاری، گام مهم و عملیاتی در حوزه حمایت از ساخت داخل برداریم.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به صندوق پژوهش و فناوری فولاد، بیان داشت: تاسیس این صندوق، پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان فولاد بود و شرکت های بزرگ زنجیره فولاد با همکاری ایمیدرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این صندوق را با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومان تاسیس می کنند.

قدرالسهم اعضای صندوق پژوهش و فناوری فولاد براساس میزان تولید خواهد بود

وی ادامه داد: این صندوق زیر نظر انجمن تولیدکنندگان فولاد است و طبق موافقت صورت گرفته، قدرالسهم اعضای صندوق، بر اساس میزان تولید خواهد بود. به گفته غریب پور، مرکز هماهنگی این صندوق نیز دبیرخانه ایمیدرو است.

غریب پور با بیان اینکه صندوق پژوهش و فناوری فولاد، چشم انداز، برنامه و هدف دارد و حمایت می شود، گفت: برای موفقیت این صندوق، به اساسنامه جامع نیاز داریم. این اساسنامه باید به سرعت توسط متخصصان فولاد تدوین شود و در آن، نگاه پژوهش محور، مدیریتی و تصمیم گیری مطرح شود.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه تحریم های بین المللی، سبب توجه بیشتر به موضوع بومی سازی، ایجاد دانش بومی و ساخت تجهیزات در داخل کشور شد، گفت: شاید در شرایط عادی، کمتر به فکر بومی سازی می بودیم و همچون گذشته با درآمدهای نفتی، اقدام به خرید تجهیزات خارجی می کردیم.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در دی ماه سال گذشته با رویکرد بومی سازی، این رویداد را یک فضای فرهنگ سازی و تعامل مشترک در حوزه ساخت داخل دانست و از صندوق پژوهش و فناوری فولاد هم به عنوان یک فضای حمایتی در این موضوع یاد کرد.

به دبال یک فضای نهادی در حوزه بومی سازی هستیم

دکتر غریب پور افزود: علاوه بر این فضاها، ایمیدرو به دنبال یک فضای نهادی در حوزه بومی سازی است چرا که برای انجام هر کاری باید نهاد و ساختار آن ایجاد گردد و ما در حوزه تحقیق و پژوهش و بومی سازی، این نهاد را به عنوان دبیرخانه بومی سازی و ساخت داخل معدن و صنایع معدنی با محوریت مرکز تحقیقات مواد معدنی و همچنین همکاری دانشگاه ها از جمله علم و صنعت و امیرکبیر ایجاد کرده ایم.

وی افزود: با توجه به ارتباطات مطلوب با دانشگاه ها، زمینه تعامل با صندوق فراهم است. همچنین، جهاد دانشگاهی با برخورداری از تجربه های مفید در بومی سازی حوزه مس و فلزات دیگر، علاقه مند به اجرای طرح های پژوهشی و ساخت و تحویل تجهیزات مورد نیاز صنایع معدنی است. استارتاپ های دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز توانایی برندسازی و تجاری سازی نیازمندی های صنایع را دارند.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به طراحی نرم افزار برای برشمردن نیازهای تجهیزات، گفت: برای ایجاد همگرایی و هم افزایی با بخش های مختلف در حوزه بومی سازی، نیاز است مدیریتی شکل گیرد تا واحدهای مختلف دچار موازی کاری نشوند و از هدر رفت انرژی، هزینه و غیره جلوگیری شود.

وی ادامه داد: تلاش ایمیدرو زمینه سازی، تسهیل کننده، هماهنگ کننده و ایجاد کننده هم افزایی است و همت خود را به کار می گیرد تا مرکز و کانون این مهم باشد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو خاطر نشان کرد: ما به روزی می اندیشیم که واژه «ساخت ایران» روی کالاها، افتخاری برای ایران و ایرانی باشد و همه ما باید با حمایت همدیگر، نگرش و انرژی مثبت، همفکری، شریک مساعی و حسن نیت این هدف را پیش ببریم. ایمیدرو به عنوان یک نهاد دولتی بسیار محکم و جدی، حمایت همه جانبه خود در تحقق اعتبار و افتخار به برند ساخت ایران را اعلام می کند.

بومی سازی نیازمند یکپارچه سازی سیاستگذاری است

دکتر امیر خرمی شاد به توضیح ساختار و نحوه بررسی و عملکرد سامانه بومی سازی زیر نظر ایمیدرو پرداخت و از تحریم ها به عنوان اهرمی برای خودکفایی و تولید و ساخت داخل یاد کرد و اشاره کرد: این اقدام اگر ساختارمند و با آینده نگری باشد حتی اگر تحریم ها هم نباشد به روند خود ادامه می دهد تا به مرحله صادرات هم برسد.

معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در نشست هم اندیشی بومی سازی و ساخت داخل گفت: بومی سازی نیازمند یکپارچه سازی سیاستگذاری است که ایمیدرو ساختار آن را تدوین خواهد کرد.

خرمی شاد یادآورشد: یکی از مشکلات در بومی سازی در بخش معدن و صنایع معدنی را می توان تیراژ پایین تولید دانست چرا که وقتی مقیاس تولید پایین باشد هزینه های قالب سازی، تجهیزات خط تولید و.. بالا می رود.

وی تاکید کرد: مدیران ارشد بخش معدن و صنایع معدنی حتما بحث بومی سازی را در فرهنگ سازمان خود قرار دهند و در صورتی که کالایی در داخل کشور تولید می شود از کالای مشابه خارجی آن استفاده نکنند. همچنین در شرکت ها بخشی برای مدیریت ساخت داخل وجود داشته باشد که به این امور رسیدگی کند.

ساختارهای اطلاعاتی و ارتباطاتی و حمایت مالی در موضوع بومی سازی در حال شکل گیری است

مهندس خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هم با اشاره به آغاز جدی این هدف والا با همکاری مجموعه فولاد کشور در سال گذشته و تبلور آن در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران و عقد تفاهمنامه ها و قراردادهای مختلف و همچنین تشکیل صندوق پژوهش و فناوری سخنان خود را آغاز کرده و به اهمیت و نقش ایمیدرو در تحقق این هدف و نقش تاثیر گذار آن در بقا و ادامه دار بودن این مهم اشاره کرد.

خلیفه سلطانی افزود: برای حمایت واقعی و عملیاتی از موضوع بومی سازی دو ساختار اطلاعاتی و ارتباطاتی و ساختار حمایت مالی لازم است که در حوزه فولاد با راه اندازی سامانه جامع بومی سازی زنجیره فولاد و تشکیل صندوق پژوهش و فناوری فولاد ایران ساختارهای لازم در حال شکل گیری است. ایمیدرو به عنوان متولی معدن و صنایع معدنی کشور با همکاری تشکل های مربوطه می تواند این ساختارها را در سایر صنایع معدنی نیز ایجاد نماید.