بار رشد تجارت ورق زنگ‌نزن خاورمیانه بر دوش ترکیه

به گزارش آرتین پولاد: در سال‌های اخیر، بازار ورق زنگ‌نزن خاورمیانه روند مطلوبی را طی کرده است به‌طوری که تقاضای ورق زنگ‌نزن منطقه طی سال‌های گذشته افزایش یافته است. البته بخش قابل توجهی از این رشد تقاضا، مختص ترکیه بود که به‌واسطه رشد صنعت آن به پرمصرف‌ترین کشور در زمینه ورق زنگ‌نزن در منطقه بدل شده است. نبود واحد تولیدی ورق زنگ‌نزن در خاورمیانه این منطقه را به واردات وابسته کرده است، بنابراین رشد واردات و تقاضا در منطقه به صورت همسو و پایاپای است.

طی سال‌های اخیر، صادرات ورق زنگ‌نزن فولادی در خاورمیانه افزایش داشته است. به گزارش «فلزات آنلاین» رشد سالانه صادرات در بازه ۱۶ -۲۰۱۲ حدود ۴۴ درصد بوده است که مقدار قابل توجهی است؛ البته می‌توان گفت تنها صادرکننده منطقه خاورمیانه کشور ترکیه است و سهم ۹۸ درصدی این کشور از صادرات خاورمیانه نیز گواه این امر است. در نمودار ۱ روند صادرات ورق زنگ‌نزن خاورمیانه نشان داده شده است و همان‌طور که مشخص است، در سال ۲۰۱۴ صادرات منطقه با افزایش چشم‌گیری نسبت به سال پیش از آن همراه بود که این امر به‌دلیل افزایش صادرات ترکیه بوده است. در سال ۲۰۱۱ شرکت پوسکو کره جنوبی با مشارکت شرکت دوو اینترنشنال (زیرمجموعه شرکت پوسکو) و هلدینگ کیبار (در کشور ترکیه) اقدام به احداث واحد نورد سرد از کویل‌های زنگ‌نزن وارداتی کردند. این واحد در سال ۲۰۱۳ به بهره‌برداری رسید که به دنبال بهره‌برداری از این واحد، صادرات سال‌های پس از ۲۰۱۴ با افزایش قابل‌ توجهی همراه بود.

منطقه خاورمیانه تبدیل به واردکننده ورق زنگ‌نزن شده است که علت آن فقدان تولیدکننده ورق زنگ‌نزن در این منطقه است (به طوری که تنها واحدهای ورق زنگ‌نزن در ترکیه و بحرین به نورد مجدد ورق زنگ‌نزن مشغول هستند، نه تولید آن). به گزارش «فلزات آنلاین» در سال‌های ۱۶ -۲۰۱۲ رشد سالانه واردات منطقه حدود ۸ درصد بوده است که البته بیشترین رشد واردات در سال‌های ذکر شده متعلق به کشور بحرین بوده است. در سال ۲۰۰۸ بحرین واحد نورد سرد ورق زنگ‌نزن را را‌ه‌اندازی کرد که از نتایج آن، رشد واردات این کشور بوده است. البته در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ واردات منطقه اندکی کاهش داشت.

بخشی از کاهش واردات در منطقه مربوط به ایران است که به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی در سال‌های اخیر کاهش واردات داشته است و بخشی دیگر از این کاهش واردات منطقه در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به‌دلیل کاهش تقاضا در کشورهای بحران‌زده نظیر عراق و بحرین بوده است. رشد و توسعه کشور عربستان نیز در سال‌های اخیر روند کندی داشته است که علت آن کاهش قیمت نفت و تأثیر آن بر اقتصاد این کشور بوده و این خود دیگر عامل کاهش واردات ورق زنگ‌نزن منطقه بوده است. نکته قابل تأمل این است که ترکیه بیشترین سهم واردات منطقه داشته است. به گزارش «فلزات آنلاین» در سال ۲۰۱۶ سهم ترکیه از واردات ورق زنگ‌نزن منطقه ۶۴ درصد بود و این در حالی است که در این سال ایران با سهم ۹ درصدی از واردات منطقه رتبه دوم را داشت. کشورهای مصر و عربستان نیز از دیگر واردکنندگان اصلی خاورمیانه در این سال بودند. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، ترکیه بزرگ‌ترین صادرکننده خاورمیانه نیز به شمار می‌رود که البته حجم صادرات آن در مقایسه با واردات ناچیز است.

گستردگی صنعت ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای منطقه سبب شده تا این کشور، مصرف‌کننده عمده ورق زنگ‌نزن در خاورمیانه باشد. رشد صنعت و تجهیزات نیز در این کشور قابل توجه بوده است. به‌طور مثال، رشد صنعت پتروشیمی در این کشور به‌عنوان یکی از مصرف‌کنندگان ورق زنگ‌نزن بسیار چشم‌گیر بوده است تا جایی که در سال ۲۰۱۳ ترکیه پس از آلمان دومین تولیدکننده پلاستیک در اروپا (تلاش ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا موجب شده تا استانداردهای این کشور با سطح کشورهای اروپایی قیاس شود) و سیزدهمین تولیدکننده جهان بود. علاوه بر صنعت پتروشیمی، صنایع غذایی و بهداشتی این کشور نیز در مقایسه با سایر کشورهای خاورمیانه روند رو به رشدی داشته است. مجموع این عوامل محرک تقاضای ورق زنگ‌نزن و رشد آن در کشور ترکیه بوده است.

 

منبع: اخبار فلزات