بازار پرتلاطم سنگ آهن

در هفته گذشته نوسانات قیمت سنگ آهن، همانند چند هفته اخیر، در بازار چین ادامه یافت و قیمت سنگ آهن در ابتدا و انتهای هفته تقویت گردید و در اواسط هفته با کاهش مواجه بود. در حال حاضر، به عقیده بیشتر فعالان و تحلیلگران بازار، روند صعودی قیمت سنگ آهن موقتی می باشد و بنا به دلایل مختلف، امکان تداوم رشد قیمت سنگ آهن کم است. در قدم اول مهم اینست که با توجه به افزایش مقدار تولید و عرضه آهن آلات در داخل و خارج چین و به طبع آن افزایش احتمالی ادامه روند افزایشی قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی کم میشود.
بعلاوه اینکه این شرایط محدود به کشور چین نیست بلکه انتظار می رود که عرضه سنگ آهن از سوی معادن مختلف تولیدکننده در دنیا، به ویژه معادن بزرگ، در سه ماهه سوم سال ٢٠١۶ بالغ بر ١٠ میلیون تن افزایش یابد.
با توجه به اینکه تولید فولاد چین همچنان رو به بالاست فضای کلی بازار سنگ آهن برای کوتاه مدت مثبت است ولی مازاد عرضه آن برآورد های میان مدت و درازمدت را با تردید مواجه کرده است.
پیش بینی ها از بازار به چه شکل است؟
کارشناسان معتقدند قیمت سنگ آهن تا اواخر سپتامبر (اوایل مهر) بالا می باشد و در محدوده ٧٠ دلار با بازه ٢ دلاری بازی می کند و بالا و پایین می شود و نقطه سر به سر تعداد محدود معادن سنگ آهن فعال بخش خصوصی ایران ۶۵ دلار برای عیار ۶۲ درصد می باشد و زیر این قیمت صادرات محدود می شود.
اما در خصوص بازار ایران در بازار سنگ آهن برای محموله های هماتیت فاین با عیار ۵۵ تا ۵۸ درصد ایران مشتری وجود دارد ولی مشتریان تقاضای تخفیف زیاد دارند.  برای محموله های لامپ (دانه درشت) هماتیت کشورمان نیز با عیار زیر ۵۸ درصد مشتری وجود دارد البته درخواست تخفیف هم زیاد است.