بازار پر رونقی در انتظار فولاد نیست
بازار پر رونقی در انتظار فولاد نیست

با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۷، بسیاری از مؤسسات در پی آن هستند که قیمت کامودیتی‌های فلزی را برای سال آینده، پیش‌بینی کنند.

این امر با نگاهی به گذشته بازار و بررسی محرک‌های اساسی و تأثیرگذار در این بازار ممکن خواهد شد. در این میان بررسی بازار محصولات فولادی با توجه به کاربرد گسترده این مصنوعات، مورد توجه ویژه قرار دارد.

قیمت فولاد پس از کاهش قیمت در پایان سال ۲۰۱۶، از آغاز سال جاری مجددا در روند صعودی قرار گرفت. از آن به بعد نیز با وجود عدم اطمینان نسبت به بازار عرضه و تقاضای فولاد، همچنان قیمت‌ها ثابت ماندند. بنابراین برای پیش‌بینی قیمت ورق‌های گرم فولادی در سال آینده، توجه به محرک‌های این بازار ضروری به‌نظر می‌رسد.

چین یکی از اثرگذارترین عوامل بازار فولاد در سطح بین‌المللی به‌شمار می‌رود؛ چراکه این کشور بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده این فلز در سطح جهان است. تقاضای بالا برای فولاد در سال جاری از سوی چین را باید یکی از مهمترین عواملی دانست که از رشد قیمت مصنوعات فولادی حمایت کرد. این رشد تقاضا بر بازار بین‌المللی نیز اثرگذار بود. باید البته چین در سال ۲۰۱۷، رکورد جدیدی از صادرات فولاد را از منظر حجم صادراتی برای خود ثبت کرد اما با اجرای اقدامات و ایجاد محرک‌های مختلف اقتصادی، زمینه افزایش تقاضای فولاد را نیز فراهم کرد. با این حال، انجمن جهانی فولاد، تقاضای ضعیف‌تری را برای محصولات فولادی در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرده است؛ چرا که با توجه به سرمایه مورد نیاز برای تحریک تقاضا، تحقق این مورد با چالش‌هایی همراه خواهد بود.

پس از چین، ایالات متحده و تحولات این کشور نیز از دیگر موارد اثرگذار بر بازار این فلز به‌شمار می‌رود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور همچنان بر کاهش واردات و افزایش تولید داخلی در این کشور تأکید دارد. با توجه به این نکته که آمریکا بزرگترین واردکننده مصنوعات فولادی به‌شمار می‌رود، چنین تفکری بدون شک بر بازار این محصول اثر خواهد گذاشت.

قیمت نفت نیز از موارد دیگری است که نوسانات آن روی قیمت فلزات اساسی و مصنوعات فولادی اثرگذار است. به‌ویژه که با توجه به قیمت نفت، هزینه‌های حمل‌ونقل، انرژی و …. تغییر کرده و قیمت CFR و DDP محصولات متعاقبا افزایش خواهد یافت. قیمت این محصول در سال ۲۰۱۷، نوساناتی را پشت سر گذاشت؛ اما در مجموع کمتر از ۵۰ دلار به‌ازای هر بشکه برآورد شد. حال انتظار می‌رود که افزایش قیمت به بیش از ۵۰ دلار به‌ازای هر بشکه، سبب افزایش قیمت فلزات شود. برای سال آینده نیز، پیش‌بینی می‌شود قیمت این انرژی در محدوده ۴۰ تا ۵۵ دلار به‌ازای هر بشکه باقی بماند.

شاخص ارزش دلار ایالات متحده نیز یکی دیگر از عوامل اثرگذار در قیمت مصنوعات فولادی به‌شمار می‌رود؛ چرا که قیمت اکثر این محصولات براساس دلار آمریکا تعیین می‌شود. این شاخص رابطه عکس با قیمت کامودیتی‌های فلزی دارد. متال‌ماینر (MetalMiner) پیش‌بینی می‌کند که ارزش دلار در آینده، در یک روند نزولی کاهش یابد.

بدین ترتیب با توجه به شرایط کنونی، انتظار نمی‌رود که قیمت ورق‌های گرم فولادی در سال آتی با رشد چشم‌گیری همراه شود؛ چرا که نه‌تنها از رشد تقاضا کاسته خواهد شد، بلکه عوامل دیگر همچون قیمت نفت و ارزش دلار نیز در جهت منفی حرکت خواهند کرد. بنابراین به‌نظر می‌رسد از شتاب صعودی قیمت‌ها کاسته شود. نمودار ۱ پیش‌بینی قیمتی برای ورق‌های گرم فولادی (HRC) را از سوی متال ماینر (MetalMiner) برای سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار پیداست، قیمت متوسط برای این محصولات در سال ۲۰۱۸ به‌طور متوسط ۶۳۰ دلار به‌ازای هر تن (در بازه قیمتی حداقل ۵۷۰ و حداکثر ۷۰۰ دلار بر هر تن) پیش‌بینی می‌شود.