با انجام پنج تعمیرات همزمان / کوره بلند شماره سه ذوب آهن اصفهان در مسیر افزایش تولید قرار گرفت

به گزارش آرتین پولاد: همایون صمیمی مدیر بخش کوره بلند ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت: انتقال مواد آهن دار و کک در کوره بلند شماره ۳ توسط لنت CC۳ انجام می گیرد و در صورت توقف این لنت،کوره بلند شماره ۳ که بیش از ۴۰ درصد چدن کارخانه را تولید می کند متوقف می شود بنابراین تعمیر و نگهداری لنت CC۳ برای کارخانه اهمیت ویژه ای دارد.

وی با اشاره به اینکه کوره بلند شماره ۳ در سال ۱۳۸۸ راه اندازی شد و در ۱۳ سال گذشته حدود ۱۶ میلیون تن تولید چدن داشته است،افزود : حدود ۳۷ میلیون تن مواد آهن دار و کک با لنت CC۳ به دهانه این کوره ارسال شده و با توجه به نیاز به بازسازی آن و بررسی کارشناسان کارخانه و برگزاری جلسات متعدد،تعویض لنت CC۳ در دستور کار قرار گرفت.

مدیر بخش کوره بلند ذوب آهن اصفهان ادامه داد : بدین منظور کوره بلند با شارژ ویژه در تاریخ ۲۹ شهریور متوقف گردید و پس از تعویض لنت و انجام سایر امور تعمیراتی،بعد از ۴۴ ساعت بدون اختلال راه اندازی شد و به ظرفیت اسمی رسید.

این مقام مسئول اضافه کرد : این تعمیرات با توجه به حساسیت و ابعاد لنت CC۳ تعمیرات سنگین و پیچیده ای بود که با همت و تلاش شبانه روزی پرسنل مهندسی نت مکانیک و دیگر همکاران به خوبی و در اسرع وقت انجام گرفت.

محمدرضا یزدان پناه مدیر مهندسی نت مکانیک نیز در ادامه گفت : نوار نقاله CC۳ پس از ۱۳ سال کار متوالی و تعمیر و نگهداری مناسب و منظم،برای اولین بار بیست و نهم شهریورماه وارد فرایند تعویض به شیوه آپارات گرم شد و زودتر از گراف تعیین شده شش شیفته،در پنج شیفت متوالی و در آغازین دقایق روز سی ام شهریورماه با موفقیت تعویض گردید و کوره بلند شماره سه به ذوب دهی رسید.

مدیر مهندسی نت مکانیک تصریح کرد : این لنت از تعداد زیادی رشته های فلزی تشکیل شده که پس از ایجاد پیوستگی بین آنها و همچنین استفاده از چسب مخصوص تعویض آن به شیوه آپارات گرم انجام گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد : تعویض شاسی،موتور گریبکس و محرک نوار نقاله K۲ باتری سه نیز از جمله سایر تعمیرات بود که به منظور افزایش ضخامت این نوار و طول عمر آن همزمان با توقف کوره بلند شماره سه انجام گرفت.

در ادامه محسن عسکری معاون تجهیزات مکانیک و مسئول تعمیرات کوره بلند ذوب آهن اصفهان نیز اظهار داشت: حدود ۳۷ میلیون تن مواد اولیه توسط لنت CC۳ به کوره بلند شماره سه طی این سالیان منتقل شده است و این نکته،تنها بخشی از اهمیت لنت مذکور را نشان می دهد.

وی بیان کرد : طول این لنت ۷۶۰ متر،عرض آن ۱۴۰۰ میلی متر با وزن ۴۶ تن و ضخامت کلی ۲۱ میلی متر است و مسیر حدود ۹۰ متری را به صورت افقی و مابقی را با زاویه ۱۲ درجه برای انتقال مواد به کوره طی می کند .

معاون تجهیزات مکانیک کوره بلند خاطر نشان کرد : در کنار تعویض لنت حساس CC۳ ، همزمان لنت KD۳-A۲ که وظیفه انتقال مواد آهندار و لنت C۱ نیز که به منظور انتقال کک مورد استفاده قرار می گیرند، نیز تعویض شدند.

عسکری گفت : بازسازی بدنه بونکر های دهانه و صفحات محافظ آن در قسمت دهانه و بارگیری کوره بلند شماره سه نیز همزمان با تعویض این سه لنت انجام شد که باعث تداوم تولید در کوره بلند ها خواهد بود.