برای نجات تولید، تقاضاهای کاذب باید از بازار فولاد خارج شود/ در تأمین مواد اولیه با مشکل روبرو هستیم

به گزارش آرتین پولاد: مهندس رشیدی گفت: شرکت فولاد تاراز چهارمحال به‌عنوان تولیدکننده ورق‌های گالوانیزه و گالوالوم در شهرک صنعتی شهرکرد در استان کمتربرخوردار چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این شرکت در سال ۱۳۹۵ با ظرفیت ۲۷۰ هزار تن در سال به بهره‌برداری رسید و در آن ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند و حدود ۴۰۰ نفر نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

در تأمین مواد اولیه با مشکل روبرو هستیم

مدیرعامل شرکت فولاد تاراز چهارمحال عنوان کرد: مهم‌ترین مشکل این شرکت، تأمین مواد اولیه است. به دلیل معضل در حوزه تأمین مواد اولیه، میزان تولید شرکت فولاد تاراز چهارمحال هیچ‌گاه از ۵۵ درصد ظرفیت این کارخانه فراتر نرفته است. بیشترین میزان تولید شرکت ۱۵۰ هزار تن بوده که در سال ۱۳۹۸ محقق شده است.

وی افزود: برای سال جاری، تولید ۱۸۰ هزار تن محصول را در برنامه داشتیم و حتی این آمادگی را داشتیم که تولید خود را به بیش از ۲۰۰ هزار تن برسانیم. اما متأسفانه در ۴ ماه نخست سال ۹۹، با مشکل جدی در تأمین مواد اولیه روبرو بوده‌ایم.

سعید رشیدی ادامه داد: ماده اولیه موردنیاز فولاد تاراز چهارمحال، کلاف‌های سرد خام است. به دلیل محدودیت در عرضه کلاف‌های سرد در بورس کالا، در سال جاری حتی مجبور بوده‌ایم کلاف‌ گرم خریداری کنیم و با صرف هزینه‌های زیاد، به‌صورت کارمزدی آن را به کلاف سرد که ماده اولیه کارخانه است، تبدیل کنیم. این امر هزینه‌های زیادی از جمله کارمزد تبدیل ورق گرم به کلاف سرد، هزینه حمل و نقل و پِرت زیاد را به کارخانه تحمیل کرده و کاهش سودآوری را درپی داشته است. علاوه بر این توقفات خط تولید که در نتیجه کمبود مواد اولیه روی می‌دهد، افزایش هزینه‌ها را به همراه دارد.

مواد اولیه باید مستقیماً به تولیدکننده واقعی برسد

مدیرعامل شرکت فولاد تاراز چهارمحال خاطرنشان ساخت: برای حل مشکل تأمین مواد اولیه، باید ترتیبی اتخاذ داده شود که واسطه‌ها از بازار محصولات فولادی حذف شوند، و مواد اولیه مستقیماً در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. اختلاف قیمت فولاد مبارکه که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کند و بازار آزاد، رانتی بوجود آورده که ایجاد تقاضاهای کاذبِ سنگین را درپی داشته است. این تقاضاهای کاذب که سوداگرانه هستند و هدف‌شان سود شخصی است، باید حذف شوند.

سعید رشیدی با اشاره به ظرفیت تولید فولاد تاراز چهارمحال گفت: ظرفیت تولید ما ۲۰ هزار تن در ماه است. یا باید بتوانیم به این میزان هر ماه از بورس کالا، کلاف سرد خریداری کنیم یا این‌که در خارج از بورس، این سهمیه مواد اولیه به ما اختصاص داده شود.

سود تولیدکننده باعث جهش تولید می‌شود

مدیرعامل شرکت فولاد تاراز چهارمحال تأکید کرد: چیزی که نباید فراموش کنیم، این است که سود تولیدکننده، افزایش تولید و اجرای طرح‌های توسعه را درپی خواهد داشت و این امر است که جهش تولید را رقم می‌زند.

وی یادآور شد: تقاضای کاذبی که در حال حاضر در بازار فولاد وجود دارد، به تولیدکنندگان واقعی فشار وارد می‌کند و هم میزان تولید و هم سود آنان را کاهش می‌دهد. کاهش تولید نیز به نوبه خود افزایش قیمت‌ها و تورم بیشتر را درپی خواهد داشت. تولیدکنندگان باید مواد اولیه خود را با قیمت منطقی دریافت کنند و با سود منطقی، محصول تولیدی را در اختیار حلقه‌های بعدی تولید قرار دهند تا ثبات به این طرق در بازار ایجاد شود.

با روش‌های دستوری، بازار فولاد آرام نمی‌شود

مهندس رشیدی در مورد راهکار ایجاد ثبات در بازار فولاد عنوان کرد: تا روش‌های دستوری وجود دارد، تقاضاهای کاذب اجازه آرامش را به بازار فولاد نخواهند داد. باید اجازه داده شود تا سازوکار عرضه و تقاضا در بورس کالا حاکم شود تا تقاضاهای کاذبی که در نتیجه رانت قیمتی شکل گرفته از بازار خارج شوند. این تقاضاهای کاذب، مانع از این هستند که مواد اولیه با قیمت منطقی به تولیدکنندگان واقعی برسد.

وی در پایان گفت: راه جهش تولید، در سالی که توسط مقام معظم رهبری با این عنوان نام‌گذاری شده، از حمایت از تولیدکننده می‌گذرد. حمایت از تولیدکننده است که باعث جهش تولید در شرایط جنگ اقتصادی می‌شود. اگر به جای حمایت از تولید، فشار به تولیدکننده وارد شود و با روش‌های دستوری و ایجاد زمینه برای تقاضاهای کاذب، سود تولیدکنندگان کاهش یابد، واسطه‌ها و سود شخصی آن‌ها در بازار مانور می‌دهند و همه این‌ها به ضرر کشور در شرایط حساس فعلی خواهد بود.