بهره‌برداری از معدن سنگ آهن با ذخیره اقتصادی

به گزارش آرتین پولاد: مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان، با بیان اینکه این شرکت از زمان تأسیس خود در دی ماه سال ۱۴۰۰ به عنوان بازوی کمکی گروه فولاد خوزستان با هدف و مأموریت ارائه خدمات اکتشاف، استخراج، فرآوری، بهرهبرداری و بازرگانی در حوزه معدن و صنایع به فعالیت خود پرداخت است، اظهار داشت: کشور ایران ۱ درصد از جمعیت کل دنیا را دارد و ۷ درصد از منابع طبیعی جهان را در اختیار دارد، اما سهم تولید ناخالص داخلی کشور متاسفانه به زیر ۲ درصد رسیده است.

میانگین پایین متراژ حفاری در ایران

سیدعلی اظهار کرد: امروزه که برای مثال استرالیا با تخصیص ۱.۲ِ میلیارد دلار، قریب ۱۷.۵ میلیون متر حفاری میکند، در کشورمان تنها ۵ میلیون متر حفاری صورت گرفته است. این در حالی است که میدانیم میانگین متراژ حفاری یکی از مهمترین شاخصها در بحث اکتشاف معادن است.

وی افزود: ضعف دیگری که در صنعت معدن کشور مشاهده میشود مربوط به بحث آمایش سرزمینی و نبود برنامه جامع معدنی در کشور است. اگر این برنامه وجود میداشت امروز شاهد این نبودیم که شرکتهای معدنی به دنبال صنایع فولادی باشند و شرکتهای تولیدکننده فولاد همچون فولاد خوزستان که رتبه دوم تولید فولاد در کشور را دارد، به دنبال تملک و بهرهبرداری از معادن باشد.

وحید سیدعلی با اشاره به اینکه شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان تنها ۱.۵ سال از زمان تأسیس آن میگذرد، گفت: مجموعه ما بلافاصله توانست به الگوریتم مصوبی جهت تملک و مشارکت در پتانسیل های معدنی دست یابد. ما در پی این شدهایم که معادنی را تملک کنیم که خروجی محصول آنها بتواند مشخصات فنی بار ورودی خط تولید شرکت فولاد خوزستان را تأمین کند.

کارنامه «توسعه معادن فولاد خوزستان» در شناسایی و تملک معادن

سیدعلی خبر داد: ما تا پایان ۱۴۰۱ در حوزه آهن توانستیم ۱۸ معدن در کشور را بررسی کرده و از میان آن اقدام به تملک دو معدن کنیم که یکی از آنها معدن گوزلدره زنجان است. یکی از اقداماتی که در گوزلدره انجام شد بحث ماینبل بودن ذخیره برای این بود. پروانهای که جدیدا معدن صادر شد در سطح استان در حوزه سنگ آهن بیسابقه است. حفاریهای انجام شده خبر از وجود بالغ بر ۳۰ میلیون تن ذخیره نهفته به صورت ماینبل در این
معدن دارند.

وی در ادامه افزود: کار استخراج از معدن گوزلدره پس از ۸ ماه عملیات راستی آزمایی و حفاریهای مربوطه که همگی توسط آزمایشگاههای برند کشور و زیر نظارت مشاورین مطرح بودند.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان خبر داد: خبر خوب دیگر احداث خط خردایش و دانهبندی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در ماه در معدن است. پروژه های که آماده سازی، ساخت و راه اندازی آن حداقل ۹ ماه زمان نیاز داشت، ظرف ۱۰۸ روز به بهرهبرداری رسید. به طوری که در معدن گوزلدره امروز نزدیک به ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند که افتخار داریم ۸۳ درصد این افراد از نیروهای بومی بکار گرفته شوند. انشالله که بتوانیم با برنامه های بالادستی که در زنجیره ارزش تولید فولاد خوزستان قرار گرفته ایم، منشأ اقدامات مؤثر و خوبی باشیم.