به‌زودی با محوریت فولاد اکسین، ورق کرایوژنیک در کشور تولید می‌شود

به گزارش آرتین پولاد: نخستین جلسه کارگروه فنی تولید ورق‌های فولادی کرایوژنیک با حضور نمایندگان ایمیدرو، جهاد دانشگاهی واحدهای تهران و مشهد و شرکت فولاد اکسین خوزستان در ایمیدرو برگزار شد.

در این نشست حسن یونسیان، مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو در امور بومی‌سازی در جلسه کارگروه فنی تولید ورق‌های فولادی کرایوژنیک گفت: این نوع ورق موردنیاز صنعت نفت است، تاکنون وارداتی بوده وبومی‌سازی و ساخت ورق یاد شده، از خروج بخش قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری می‌ کند.

یونسیان تصریح کرد: هماهنگی مناسبی بین اعضای زنجیره تولید (شرکت‌های فولاد مبارکه، فولادکسین و فولاد اسفراین) و جهاد دانشگاهی شکل گرفته و به زودی با تشکیل کمیته فنی متشکل از این اعضا، به زودی موافقت نامه منعقد شده بین اعضا، به قرارداد تبدیل می‌شود.

پیش از این محمد هیزم‌بر مدیر متالوژی و تولید فولاد اکسین از تولید محصولات کرایوژنیک برای اولین بار در خاورمیانه، توسط مهندسین فولاد اکسین خوزستان خبر داده بود، و اظهار داشت: ۱۰۰ درصد توانایی تولید و بومی سازی کرایوژنیک در فولاد اکسین وجود دارد که دستگاه نورد و عملیات حراررتی آن موجود است و بعد از نیازسنجی وزارت نفت و تشکیل کارگروه و دعوت از برخی شرکتهای فولادی برای ارسال اسلب، فولاد اکسین تولید آن را اغاز خواهد کرد.

وی افزود: کرایوژنیک ارزش افزوده بسیار بالایی دارد که قبلا در کشورهای اروپایی و کره ای تولید شد و برای اولین بار است که در خاورمیانه مهندسین فولاد اکسین تولید آن را بدست گرفته اند، در همین خصوص موافقت‌نامه همکاری جهت بومی سازی فناوری و دستیابی به دانش فنی مابین فولاد اکسین، فولاد مبارکه، فولاد اسفراین، ایمیدرو، و جهاد دانشگاهی منعقد شده تا هرچه زودتر این محصول را وارد چرخه ی صنعت نفت و گاز کشور کنند.

گفتنی ست این محصول، در ساخت مخازن ذخیره و تحت فشار اکسیژن، نیتروژن و سایر گازهای مایع شده (نظیر LNG و LPG) به کار می‌رود.