تایوان و چین مبادی اصلی واردات ورق زنگ‌نزن ایران

به گزارش آرتین پولاد: در سال‌های گذشته واردات ورق زنگ‌نزن ایران افزایش یافته است. البته روند واردات در سال‌‌های تحریم دستخوش تغییر شد و در جهت کاهش حرکت کرد. از جمله تأمین‌کنندگان اصلی ورق زنگ‌نزن ایران در سال‌های اخیر، تایوان، چین و کره جنوبی بوده‌اند که سهم این کشورها از واردات ایران در این سال‌‌ها روند صعودی داشت. این در حالی است که در همین بازه زمانی، امارات با کاهش سهم از بازار واردات ورق زنگ‌نزن ایران مواجه شده است.

در سال‌های اخیر، واردات ورق‌ فولادی زنگ‌نزن ایران افزایش داشت به‌طوری که نرخ رشد سالانه واردات این محصول در ایران طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، حدود ۷ درصد بوده است. البته رشد واردات در همه سال‌ها محقق نشده است و در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ واردات ورق فولادی زنگ‌نزن، به دلیل تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران با کاهشی هرچند اندک مواجه شد. با توافق برجام در سال‌ ۲۰۱۵، مجددا واردات ورق زنگ‌نزن در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت. در این میان طی سال ۲۰۱۳ واردات ورق فولادی زنگ‌نزن نسبت به سال پیش از آن افزایش قابل توجهی داشت که به‌دلیل افزایش تقاضا در صنایع دارویی و غذایی کشور و همچنین صنعت نفت و گاز بود.

مبادی واردات ورق فولادی زنگ‌نزن در ایران طی سا‌ل‌های اخیر تغییری نداشته است. بخش اعظم بازار وارداتی ورق فولادی زنگ‌نزن ایران در اختیار تایوان قرار داشته است. سهم این کشور در سال ۲۰۱۶ از کل واردات ورق فولادی زنگ‌نزن ایران ۴۲ درصد بود. پس از تایوان، چین و کره جنوبی دیگر تأمین‌کنندگان اصلی ایران بوده‌اند. کشور امارات نیز در سال ۲۰۱۲ از مبادی وارداتی ایران به‌شمار می‌رفت اما با آغاز تشدید تحریم‌‌های بین‌المللی علیه ایران، از میزان واردات ورق زنگ‌نزن ایران از این کشور کاسته شد. در مقابل کشورهای چین، تایوان و کره جنوبی تأمین‌کنندگان ثابت ایران در سال‌های اخیر بودند؛ به‌طوری که در دوران تحریم‌ها نیز واردات ایران از این کشورها تداوم داشت و حتی در سال‌های اخیر سهم این کشورها از واردات ایران بعضا افزایش نیز داشته است. نمودار ۱ روند واردات و تأمین‌کنندگان ایران در سال‌های گذشته را نشان می‌دهد.

بازار واردات ورق زنگ‌نزن ایران در سلطه کشورهای آسیایی قرار دارد. کشورهای چین، تایوان و کره جنوبی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان ورق زنگ‌نزن در جهان هستند و البته کشورهای اروپایی نظیر بلژیک نیز در زمره این کشورها هستند؛ اما مشخص است که شرایط تجاری ایران در دوران تحریم‌ها و همچنین وضعیت اقتصادی سبب شد تا سهم کشورهای آسیایی از واردات ایران بیش از سایر کشورها باشد. البته تأثیر قیمت صادراتی ورق زنگ‌نزن بر سهم قابل توجه کشورهایی نظیر چین و تایوان را در بازارهای وارداتی نباید نادیده گرفت. قیمت کمتر ورق‌های صادراتی از کشورهای مذکور در مقایسه با کشورهایی مانند کشورهای اروپایی، سب شد تا محصولات این کشورها سهم قابل توجهی از بازارهای وارداتی جهان و طبیعتا ایران داشته باشند. علاوه بر قیمت، آنچه در کسب سهم بازار ایران توسط این کشورها تاثیر گذار بوده، نزدیکی به کشورهای مذکور نسبت به کشورهای رقیب اروپایی است که کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل را به‌دنبال دارد و البته سهولت نقل و انتقالات بانکی میان ایران و کشورهایی مانند چین به‌دلیل روابط تجاری مناسب از جمله این دلایل بوده است.

 

منبع: اخبار فلزات