تجارت فناوری،محور توسعه صنایع معدنی/ افزایش ۱۰ برابری قراردادهای فناورانه با شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش آرتین پولاد:  مهندس مجتبی حمیدیان گفت: طی ۲ سال گذشته این فرهنگ را ایجاد کردیم که در آینده، فروش، تبادل و تجارت فناوری به عنوان یکی از موضوع‌های مهم در اقتصاد کشور نقش آفرینی خواهد داشت و باید در شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران هم مورد توجه قرار بگیرد و عملیاتی شود.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با اشاره به اینکه در حوزه علم و فناوری موضوع عرضه و تقاضای فناوری اهمیت دارد، گفت: اتفاقی که در شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران طی ۲ سال گذشته رخ داد، احصای کامل نیازهای فناورانه با همکاری فن بازار ملی ایران بود به طوری که در همین راستا، ۲۰ نیاز فناورانه شناسایی و ۵۰ جلسه مختلف برگزار شد که نتیجه آن انعقاد ۲ قرارداد پژوهشی، ۲ قرارداد خرید قطعات پیشرفته، ۳ قرارداد خرید محصول و انجام ۴ سرمایه‌گذاری جدید برای بومی سازی فرایندهای تولید بود.

مجتبی حمیدیان گفت: تجربه ما در این دو سال گواهی می دهد که توسعه تجارت فناوری با ابزارهای موجود در شرکت‌های بزرگ به سختی بتواند روند مثبتی را طی کند و طبیعتا باید مدیران ارشد بنگاه های اقتصادی این جسارت را داشته باشند که دست به اقدامات و جراحی هایی بزنند تا بتوانند به سمت افزایش سهم تجارت فناوری با شرایط مطلوب تری حرکت کنند.

نایب رییس هییت مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی ایران ادامه داد: تجربه ای که ما پشت سرگذاشتیم می تواند برای دیگران الگو باشد ، اولین جراحی در شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران ایجاد معاونت فناوری و نوآوری بود و از تغییرات ایجاد شده در چارت سازمانی شرکت هم دفاع کردیم.

او افزود:در ۴ حوزه، زیرساخت‌های فناوری و نوآوری را در شرکت توسعه دادیم که شامل ایجاد مراکز نوآوری، تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی، تحقیق و توسعه و ساخت داخل محصول و بومی‌سازی بود.

حمیدیان در بخش پایانی صحبت هایش برای هر بخش مثال هایی را ذکر کرد و تاکید کرد تجارت فناوری ، محور توسعه صنایع معدنی باید قرار گیرد.