ترامپ تعرفه‌های فولاد برای کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک را به تأخیر انداخت

به گزارش آرتین پولاد: رئیس‌جمهور آمریکا تعرفه‌های وضع شده بر فولاد و آلومینیوم برای کشورهای مکزیک، کانادا و اعضای اتحادیه اروپا را باز هم تا ۱ ژوئن به تعویق انداخت و اعلام نمود با کشورهای آرژانتین، استرالیا و برزیل برای حذف دائم این تعرفه‌ها به توافق رسیده است.

رئیس‌جمهور آمریکا تعرفه‌های وضع شده بر فولاد و آلومینیوم برای کشورهای مکزیک، کانادا و اعضای اتحادیه اروپا را باز هم تا ۱ ژوئن به تعویق انداخت و اعلام نمود با کشورهای آرژانتین، استرالیا و برزیل برای حذف دائم این تعرفه‌ها به توافق رسیده است.
تصمیم تمدید دوباره معافیت موقت از تعرفه‌ها برای این کشورها درست چند ساعت قبل از تاریخ سررسید ۱ می اتخاذ شد. گفته شده جزئیات توافقات با استرالیا، برزیل و آرژانتین در اسرع وقت نهایی می‌شود اما اعلام نخواهد شد.
مذاکرات با کانادا، مکزیک و کشورهای اروپایی هم تا ۳۰ روز دیگر نهایی می‌شود. به گفته کاخ‌سفید در تمام این مذاکرات تمرکز بر جلوگیری از واردات و حفاظت از امنیت ملی آمریکا است و بعد از ۱ ژوئن معافیت از تعرفه‌ها تمدید نخواهد شد.
نخست وزیر استرالیا و وزیر بازرگانی این کشور اظهار داشته‌اند کشورها باید برای جلوگیری از دامپینگ با واشنگتن همکاری داشته باشند. به گفته آنها معافیت استرالیا از این تعرفه‌ها نشان دهند روابط تجاری عادلانه بین این کشور و ایالات متحده می‌باشد و دوستی و اتحاد این دو کشور بزرگ ناگسستنی است .
کره‌جنوبی هم با توافق بر سر کاهش ۳۰ درصدی صادرات به آمریکا توانست به معافیت دائم از این تعرفه‌ها دست یابد اما همچنان برای تعرفه‌های آلومینیوم با آمریکا در حال مذاکره است. اغلب بازارهای آسیایی برای تعطیلات از روز سه‌شنبه بسته شده‌اند اما در بازار بورس لندن با توجه به چشم‌انداز عرضه فولاد و آلومینیوم احتمالا قیمت‌ها کاهش خواهد داشت .
رئیس کمیسیون فولاد در مجلس نمایندگان ایالات متحده اعلام کرده فولادسازان آمریکایی نیاز دارند که در مقابل واردات از آنها محافظت شود و ابراز امیدواری کرده این تعرفه‌ها بتواند با ایجاد یک سیستم سهمیه‌ای حجم واردات به امریکا را محدود نماید.
جمهوری خواهان در مجلس از اینکه این تعرفه‌ها با افزایش قیمت‌ها و آسیب به صنایع پائین دستی و رقابت‌ها هشدار داده‌اند. گویا مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا در مقابل پذیرش شروط ایالات متحده برای معافیت از این تعرفه‌ها مقاومت می‌کنند .
سخنگوی دولت بریتانیا هم اعلام کرده معافیت موقت اتحادیه اروپا مثبت است اما صنایع فولاد و آلومینیوم انگلستان هم نیاز به حفاظت در برابر واردات دارد و ما نگران تأثیر این تعرفه‌ها بر تجارت جهانی هستیم و همچنان با اتحادیه اروپا برای رسیدن به یک راه حل جهت کاهش مازاد عرضه جهانی همکاری داشته باشند.