تزریق پودر زغال و تولید ریل UIC۶۰ در برنامه امسال ذوب آهن

به گزارش آرتین پولاد: صنعت فولاد و درمجموع صنایع در رتبه‌های آخر در بحث آلایندگی است، چراکه صنایع فولادی که در کشور ایجاد شده‌اند هم‌زمان با اجرای پروژه‌های توسعه، پروژه‌های زیست‌محیطی را نیز عملیاتی کرده‌اند.

سارا اصغری: مدیرعامل ذوب آهن اصفهان روز گذشته در نشست خبری که در حاشیه هجدهمین نمایشگاه محیط‌زیست برگزار شد، به بیان اقدام‌های محیط‌زیستی این شرکت پرداخت و عنوان کرد: شرکت ذوب‌آهن اصفهان یکی از شرکت‌های پیشگام به‌شمار می‌رود که اهداف خود را در راستای استانداردهای محیط‌زیست برنامه‌ریزی کرده است.
تجهیزات به‌روز شده‌اند
منصور یزدی‌زاده در این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار صمت در این زمینه که فناوری مجتمع ذوب آهن اصفهان به شکل کوره بلند و مربوط به ۵۰ سال پیش است و تا چه اندازه این فناوری قدیمی در جهت کاهش میزان آلایندگی به‌روز شده است، گفت: هرچند فناوری اولیه ذوب‌آهن اصفهان متعلق به ۵۰ سال گذشته بوده که ازسوی روس‌ها در ذوب آهن اصفهان راه‌اندازی شده است اما در این مدت بسیاری از تجهیزات این کارخانه به‌طور کامل به‌روز شده و حتی می‌توان گفت بومی شده است. وی افزود: کوره‌های شماره ۱ و ۲ نیز تغییر کرده و بیشتر ماشین‌آلات آن به‌روز شده است.
کوره شماره ۲ در سال ۶۳ و کوره شماره ۳ حدود یک سال است راه‌اندازی شده و واحد فولادسازی آن نیز در سال ۷۴ شروع به کار کرده است.
یزدی‌زاده از راه‌اندازی ایستگاه شماره ۷ در نیمه شعبان امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: همچنین قصد راه‌اندازی ایستگاه شماره ۸ را داریم. واحدهای نورد نیز به‌تازگی راه‌اندازی شده است.
وی افزود: در کل در طول ۵۰ سال گذشته ذوب‌آهن مدام خود را به‌روز کرده است و پروژه PCI (تزریق پودر زغال) را نیز در دست راه‌اندازی داریم. این برنامه‌ها با رعایت مسائل محیط‌زیست راه‌اندازی شده‌اند.
یزدی‌زاده در این نشست خبری عنوان کرد: صنعت فولاد و درمجموع صنایع در رتبه‌های آخر در بحث آلایندگی است، چراکه صنایع فولادی که در کشور ایجاد شده‌اند هم‌زمان با اجرای پروژه‌های توسعه، پروژه‌های زیست‌محیطی را نیز عملیاتی کرده‌اند.
وی افزود: تاکید محیط‌زیست، بیشتر بر ایجاد گازهای گلخانه‌ای است که سازمان محیط‌زیست برای آن برنامه‌ریزی دارد و استانداردهایی را برای آن تعریف کرده است و در تمام شهرها نمایندگی‌هایی برای کنترل این آلایندگی‌ها دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به دوری و نزدیکی واحدهای صنعتی و سایر عوامل درنظر گرفته شده در زمینه آلایندگی‌ها استانداردهای درجه ۱ و ۲ تعریف شده است و در واحدهایی که به شهرها نزدیک‌تر باشند، استانداردها سختگیرانه‌تر است. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به استاندارهای محیط‌زیستی در ذوب آهن اصفهان خاطرنشان کرد: درباره ذوب آهن اختلاف‌هایی درباره درجه ۱ و ۲ وجود دارد اما به اعتقاد ما ذوب‌آهن درجه۲ به‌شمار می‌رود و باید استانداردهای درجه ۲ برای آن رعایت شود.
یزدی‌زاده ادامه داد: در جهت رعایت محیط‌زیست اقدام‌های بسیاری در ذوب‌آهن اصفهان انجام شده است، فیلترهای کنورتورها برای غبارگیری تغییر کرده و میزان غبار را بسیار کاهش داده است.
توسعه ۸۰ برابری فضای سبز
یزدی‌زاده در ادامه با اشاره به ایجاد فضای سبزی که از سوی ذوب‌آهن انجام شده است، بیان کرد: یکی از اقدام‌های اجباری در واحدهای صنعتی ایجاد فضای سبز به ازای ۲۰ درصد مجموع مساحت واحد است که با توجه به اینکه ذوب‌آهن ۸۰۰ هکتار مساحت دارد لازم است ۲۰۰ هکتار آن به فضای سبز اختصاص یابد، این درحالی که این واحد صنعتی ۱۶۵۰۰ هکتار فضای سبز ایجاد کرده یعنی ۸۰ برابر استاندارد مطرح شده فضای سبز ایجاد کرده است و دارای بزرگ‌ترین جنگل دست‌کاشت در خاورمیانه است.
وی افزود: حدود ۲۰۰۰ هکتار این فضای سبز غرقابی و بقیه آن به شکل دیمی آبیاری می‌شود که در سال ۹۶ برای نگهداری این فضای سبز به میزان ۱۰.۵ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی در ادامه یادآور شد: همچنین شرکت ذوب‌آهن اصفهان در راستای اهداف زیست‌محیطی برای پساب به‌دنبال راهکارهای جدید است تا ۵۶۰ لیتر پساب را جایگزین آب تازه کند که این اتفاق در ۴ سال آینده روی خواهد داد و آب بخش صنعت شرکت در این زمان از همین راه تامین خواهد شد.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در ادامه با اشاره به فناوری به کار گرفته شده در این شرکت عنوان کرد: روش کوره‌بلند که در ایران تنها در مجموعه ذوب‌آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد، روشی است که ۸۰ درصد واحدهای فولادی در جهان این روش را به کار می‌گیرند. البته کشورهایی که گاز در اختیار ندارند، این روش را به کار می‌گیرند. ذوب‌آهن نیز به روش کوره بلند فولاد تولید می‌کند.
یزدی‌زاده ادامه داد: ما دارای منابع عظیم زغال‌سنگ هستیم و بهتر است از آن استفاده بهینه شود و واحدهای کوره‌بلند بیشتری در کشور راه‌اندازی شود. همچنین فرآیند کوره‌بلند یک فرآیند بسته است و تمامی گاز ناشی از تبدیل زغال به کک دوباره استفاده می‌شود و آلایندگی کمتری به همراه دارد.
وی در ادامه عنوان کرد: ذوب‌آهن اصفهان به ازای هر کیلوگرم تولید فولاد ۵.۵ لیتر آب مصرف می‌کند که اگر این شرکت به ظرفیت کامل خود یعنی تولید ۴ میلیون تن فولاد برسد، مصرف آب نیز در آن کاهش پیدا می‌کند.
یزدی زاده تصریح کرد: ذوب‌آهن ۲۲۰ مگاوات تولید برق دارد که برای تولید آن نیازمند آب بدون املاح است، ازاین‌رو مصرف آب آن بیشتر از برخی کارخانه‌هاست همچنین منابع زیادی در زمینه زغال حرارتی و کک‌شو در کشور داریم که باید از آن استفاده کرد.
وی همچنین درباره باتری‌های به‌کار گرفته شده در این واحد صنعتی عنوان کرد: باتری شماره ۱ و ۲ ذوب‌آهن اصفهان به‌طورکامل به‌روز شده‌اند. رگلاژ حرارتی را تغییر داده‌ایم همچنین درهای آسیب‌دیده را تا پایان خرداد تعویض خواهیم کرد.
مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان همچنین درباره سایر طرح‌های شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: پروژه دیگر ذوب‌آهن، پروژه‌ «هات شارژینگ» مربوط به شارژ مستقیم شمش از ایستگاه ۵ ریخته‌گری به نورد ۵۰۰ است که مزیت آن صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی و هزینه‌های جابه‌جایی و انتقال شمش است و تست سرد این پروژه با موفقیت انجام شده است.
به گفته وی در سال جدید هات شارژینگ را داریم که فناوری آن به‌روز شده است و به شدت مصرف انرژی را کاهش خواهد داد.
اقدام‌هایی برای سال جدید
یزدی‌زاده همچنین با اشاره به برنامه‌های ذوب‌آهن اصفهان در سال جدید اظهار کرد: تولید ریل اس۴۹ برای راه‌آهن اصفهان را در دست اقدام داریم و قرارداد تولید ریل UIC۶۰ را با راه‌آهن بسته‌ایم و محدودیتی برای تولید ریل نداریم به‌طوری‌که برای اصفهان، تهران و مشهد این کار را انجام داده‌ایم.
وی افزود: همچنین پروژه PCI تزریق پودر زغال را در دست داریم. به علاوه اینکه قصد داریم تنوع محصولات خود را افزایش دهیم و به تنوع سبد تیرآهن‌های خود بیفزاییم.
وی درباره استمرار حضور این شرکت در بورس کالا گفت: بورس کالا تنها مرجعی است که شفافیت دارد و اقتصادی‌ترین روش حضور و عرضه در بورس کالاست. ما با حضور در بورس کالا معافیت مالیاتی داریم و درتلاشیم عرضه محصولات ساختمانی را در بورس کالا افزایش دهیم.