تسریع در اجرای پروژه پودر زغال با همت تلاشگران ذوب آهن

به گزارش آرتین پولاد: اهمیت اجرای پروژه تزریق پودر ذغال (PCI) در ذوب آهن اصفهان و اثرات قابل ملاحظه اجرای این طرح در کاهش مصرف کک و قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی کارخانه می‌تواند گام‌های موثری را در راستای توسعه و پیشرفت کشور بردارد.

با پیشرفت تکنولوژی در فرآیند تولید فولاد به‌روش کوره ‌بلند کنورتور از سوخت های کمکی برای بهبود راندمان تولید کوره بلند استفاده می‌شود، از جمله این روش‌ها، تزریق پودر زغال (PCI) می‌باشد. مهمترین اهداف به‌کارگیری این روش عبارتند از:

کاهش ۱۵۰ کیلوگرمی مصرف کک متالورژی به ازای تولید هر تن چدن مذاب، افزایش تولید با کاستن حجم کک مصرفی و افزایش حجم مفید کوره (حداقل ۳ درصد)، کاهش مصرف و قطع وابستگی در واردات کک متالورژی، کاهش قیمت تمام‌شده ناشی از جایگزینی زغال‌سنگ با کک متالورژی.
در خصوص وضعیت استفاده از این تکنولوژی نیز بیش از ۴۰ درصد از تولید کنندگان فولاد با تکنولوژی کوره بلند کنورتور از سیستم تزریق پودر زغال استفاده می‌نمایند که می‌توان به کشورهای چین، آلمان،‌ایتالیا، انگلستان، روسیه،کره‌جنوبی و ژاپن اشاره کرد.

در ذوب آهن اصفهان نیز علی‌رغم مطالعات اولیه این طرح که سابقه آن به بیش از دو دهه قبل برمی‌گردد،‌ انجام مطالعات تکمیلی و اجرای این پروژه از سال ۱۳۹۵ به‌طور جدی مدنظر قرار گرفت. بر این پایه قرارداد پروژه با شرکت ساینواستیل چین در آذر ماه ۱۳۹۵ منعقد و عملیات اجرایی طرح از اسفند همان سال آغاز گردید.

یکی از ویژگی‌های بارز و منحصر به‌فرد این طرح استفاده حداکثری از توان ساخت داخل و نیروهای متخصص کارخانه در مراحل طراحی و اجرا است.