تولید شاخه گِرد آلیاژی صنعتی در بافق آغاز شد

به گزارش آرتین پولاد: مدیر بهره‌برداری کارخانه نورد میلگرد مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد شهرستان بافق گفت: به منظور کاهش ضایعات در پروژه‌ها، برای نخستین بار تولید شاخه گِرد آلیاژی صنعتی با طول‌های متغیر سه تا ۱۲ متر در این واحد تولیدی آغاز شده است.

عباس عظمتی، تولید سالیانه این محصول را مطابق با نیاز بازار ذکر کرد و با اشاره به تلاش کارکنان مجتمع مبنی بر افزودن محصولات کیفی و ویژه به سبد فروش در سال جهش تولید، افزود: تولید گرد آلیاژی صنعتی به قطر ۱۶ تا ۴۰ میلیمتر مطابق با استانداردهای بین المللی DIN EN ۱۰۰۶۰ و DIN EN ۱۰۲۲۱ در این کارخانه انجام می شود.
وی افزود: دقت ابعادی بالا، مقطع کاملا گرد و یکنواخت، راستایی و نبود انحنای شاخه‌ها مطابق با استانداردهای اروپایی و تولید بدون عیوب سطحی مطابق با استاندارد DIN EN ۱۰۲۲۱ از مهمترین مزایای فنی گرد آلیاژی صنعتی است.
مدیر بهره‌برداری کارخانه نورد میلگرد مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق به تنوع در مشخصات متالوژیکی و مکانیکی میلگرد تولیدی برحسب نیاز و مطابق با استاندارد مورد نظر مشتری اشاره کرد و یادآور شد: برای رسیدن به این مشخصات علاوه بر بهره‌گیری از خط نورد با آخرین تکنولوژی روز اروپا، از شمش با کیفیت و دارای آنالیز شیمیایی استاندارد و بدون عیوب ریخته‌گری، استفاده می‌شود.
وی در خصوص محصول گرد آلیاژی صنعتی تصریح کرد: این محصول میلگردهایی از نوع آلیاژی و فولاد کیفی با کاربردهای صنعتی است که استانداردهای کیفی متفاوت و سختگیرانه‌تری نسبت به میلگرد ساختمانی دارد.
عظمتی با بیان اینکه تولید این محصول دارای ارزش افزوده بیشتری نسبت به میلگرد ساختمانی است خاطرنشان کرد: گرد آلیاژی صنعتی شامل فولادهای سری CK ( مثل CK۴۵ , CK۳۵ ) فولادهای کم آلیاژ مثل ۴۲CrMo۴ و اندازه های دیگر است.
به گفته وی ،کاربرد این محصول برای تولید انواع پیچ، پین، شافت، چرخ‌دنده و قطعات مشابه در صنایع پایین دستی فولاد کاربرد دارد.
مدیر بهره‌برداری کارخانه نورد میلگرد مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق تصریح کرد: تولید گرد آلیاژی صنعتی از نظر دقت ابعادی، کیفیت سطح و مشخصات متالورژیک و مکانیکی مستلزم استانداردهای ویژه ای است که بسته به نوع سفارش تغییر می‌کند.
مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق یکی از طرح‌های هشتگانه فولاد کشور است که کارخانه تولید میلگرد این مجتمع با ظرفیت تولید سالانه ۵۵۰ هزار تن ، سال ۱۳۹۴ خورشیدی در کیلومتر ۱۵ شهر بافق به بهره‌برداری رسید و هم اینک انواع میلگردهای ساده، آجدار A۳ و A۴ در سایزهای هشت الی ۴۰ میلیمتری تولید می‌کندکه علاوه بر تامین بازار داخل به کشورهای همسایه نیز صادر می‌شود.
در این واحد تولیدی حدود ۳۰۰ نفر مشغول کار هستند.
مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.
بافق در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد، علاوه بر فعالیت های کشاورزی شاهد رونق فعالیت‌های معدنی نیز است و این منطقه از لحاظ اندیس‌های معدنی غنی است و مهمترین آن را می‌توان سنگ آهن، فسفات، سرب و روی نام برد و رگ‌ هایی از اورانیوم را نیز می توان در آن مشاهده کرد، در حال حاضر زندگی ۷۰ درصد جمعیت شهرستان از طریق کار در معادن تامین می‌شود.