تولید شمش آلومینیوم کشور ۲ برابر شد

به گزارش آرتین پولاد: صبح روز پنجشنبه شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) با افزایش ۱۰۰ درصدی میزان تولید شمش آلومینیوم افتتاح شد.

سال گذشته آمار بسیار چشمگیر و مناسبی از رشد فعالیت و صنایع معدنی در کشور ارائه شد، اما در هیچ یک از آن‌ها آلومینیوم جایگاه مناسبی به دست نیاورده بود به عبارتی آلومینیوم به پاشنه آشیل چرخه کامل معدن و صنایع معدنی در کشور تبدیل شده بود.
رایزنی‌ها برای حل مشکل تامین آلومینیوم ادامه داشت تا اینکه خبر افتتاح بزرگترین کارخانه تولید آلومینیوم در کشور را به ما دادند؛ صبح روز پنجشنبه آلومینیوم جنوب (سالکو) که از شرکت‌های زیر مجموعه ایمیدرو محسوب می‌شود توسط رئیس جمهور افتتاح شد که علاوه بر ایجاد رشد ۱۰۰ درصدی در ظرفیت تولید آلومینیوم کشور تا حدود زیادی این مشکلات را رفع خواهد کرد.
سالکو یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید شمش آلومینیوم در کشور است که ظرفیت تولید این محصول را حدود دو برابر افزایش می‌دهد؛ این کارخانه با سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری ایجاد شده است که علاوه بر افزایش چشمگیر میزان تولید، باعث ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۶ هزار و ۵۰۰ نفر می‌شود.
حسن روحانی رئیس جمهور در آئین بهره برداری از مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، گزارش تحولات عظیم کشور در حوزه صنایع معدنی را بسیار امیدوار کننده خواند و تصریح کرد: رساندن ایران از جایگاه هیجدهم به جایگاه چهاردهم جهان در تولید آلومینیوم وجایگاه‌های دهم در تولید فولاد و پانزدهم در تولید مس، بسیار حائز اهمیت است.
او با قدردانی از همه متخصصان، مهندسین و کارگرانی که برای عمران و آبادانی ایران اسلامی می‌کوشند، گفت: یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید است که ما تولید آلومینیوم را صددرصد افزایش دادیم که ۷۲ درصد افزایش مربوط به همین واحد است که در واقع امروز فاز اول آن افتتاح شد.
افتتاح این کارخانه گامی بزرگ در تولید آلومینیوم محسوب می‌شود؛ صنایع بسیاری در به شمش‌های تولید شده در واحد‌های آلومینیوم وابسته هستند که همگی دغدغه تامین مواد اولیه مورد نیاز خود را دارند و افزایش تولید آلومینیوم کشور می‌تواند نوسد حل مشکل تامین مواد اولیه را به آن‌ها بدهد.
نقش قابل تامل آلومینیوم در صنایع آب و برق کشور
خداداد غریب پور، معاون وزیر معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو، گفت: اُفق روشنی برای تکمیل و توسعه زیر ساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد وجود دارد و دستور ویژه رییس جمهور محترم در این ارتباط راهگشاست. هم اینک برق، گاز، شریان‌های ارتباطی، آب دوران ساخت، سیل بند، گمرک، تاسیسات اداری و سایر ملزومات مورد نیاز در این منطقه در دسترس سرمایه گذاران و متقاضیان مشارکت در طرح‌های کوچک و بزرگ قرار دارد.
او بیان کرد: عملیات انتقال آب موردنیاز از خلیج فارس با اعتبار هزار میلیارد تومانی در حال انجام است، از آنجایی که پیش شرط سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی، تکمیل زیر ساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی لامرد است این امر با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.
او با ابراز خرسندی از صدور دستور دکتر روحانی برای سرعت بخشی به روند احداث آزادراه لامرد به پارسیان، گفت: این موضوع بسیار حائز اهمیت است و نقش مهمی در کاهش هزینه تولید و تسهیل صادرات و واردات به این منطقه راهبردی دارد؛ امیدوار هستیم وزارت راه با جدیت به این پروژه بپردازد.
غریب پور اظهار کرد: برای ادامه کار آلومینیوم و تکمیل فاز‌های این پروژه نیازمند همکاری نظام بانکی هستیم. صنایع معدنی در تحقق بیانات مقام معظم رهبری برای جهش تولید نقش مهمی دارد و به همین دلیل برنامه‌های بسیاری را در نظر گرفته‌ایم که علی رغم شرایط خاصی که در آن قرار داریم، برای دستیابی به اهدافمان تلاش خواهیم کرد.
تامین زیرساخت‌های این منطقه به مرور شرایط را برای حضور تولید کنندگان و گسترش فعالیت‌های صنعتی می‌شود؛ احداث این کارخانه را می‌توان اولین قدم برای تحقق جهش تولید تلقی کرد، اما به هنوز شک و شبهه‌هایی در تامین مواد اولیه این محصولات وجود دارد.
افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم به ۷۷۵ هزار تن
داریوش اسماعیلی معاون معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، درباره افتتاح این کارخانه گفت: یکی از کار‌های اساسی که در کشور اتفاق افتاد و در حال تکمیل است به ایجاد صنایع آلومینیوم مربوط می‌شود؛ ما ۴۱۰ هزار تن ظرفیت تولید آلومینیوم داشتیم که با افتتاح آلومینیوم جنوب به ۷۷۵ هزار تن افزایش پیدا خواهد کرد که گام بسیار بزرگی محسوب می‌شود.
او بیان کرد: امیدوار هستیم در مواد اولیه هم گام‌های اساسی لازم برداشته شود تا در این زمینه هم استقلال مناسبی را در کشور ایجاد کنیم.
بی‌توجی به تامین مواد اولیه برای این کارخانه بزرگ می‌تواند تمام این زحمات را بی‌نتیجه بگذارد؛ قدمی برای ایجاد جهش در تولید برداشته شده است و حالا به توجه کافی برای تحقق اهداف برنامه ریزی شده نیاز دارد.