تولید فولاد جهان، در مسیر نزولی

به گزارش آرتین پولاد:  آمارهای منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد (World Steel) نشان می‌دهد که حجم تولید فولاد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ بیش از میزان مورد انتظار بوده است. میزان رشد سالیانه فولاد در سال ۲۰۱۷ حدود ۵٫۳ درصد بود که نسبت به سال قبل از آن با رشد ۴٫۱ درصدی قابل مقایسه است. اما طبق پیش‌بینی‌ها این رشد ادامه‌دار نخواهد بود و رشد تولید فولاد تا پایان سال ۲۰۱۸ و نیز ۲۰۱۹ محدود خواهد شد.

واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) در تجزیه و تحلیل خود از صنعت فولاد جهان خاطر نشان ساخته که رشد قابل توجه نرخ تولید فولاد در جهان که در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ رخ داده است در نیمه اول سال ۲۰۱۸ نیز مشهود بوده است، اما انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ این رشد سرعت کمتری به خود بگیرد که عمدتا ناشی از روند کاهشی تولید فولاد توسط چین خواهد بود. البته نکته‌‎ای که در اینجا نباید از آن غافل شد افزایش تولید سایر کشورها (مخصوصا کشورهای آسیایی و نیز اتحادیه اورپا) در مقابل کاهش تولیدات چین است. شواهد نشان می‌دهد که این امر در نهایت به نرخ رشد نیم درصدی برای صنعت فولاد جهان تا پایان سال ۲۰۱۸ منجر شود.

از سال ۲۰۱۰ به بعد تولید فولاد در جهان در ۳ سال ۲۰۱۱، ۲۰۱۳، و ۲۰۱۷ رشد نسبتا بالایی را تجربه کرده است. بالاترین نرخ مربوط به سال ۲۰۱۱ با ۷٫۳ درصد بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۵٫۲ درصد رسید. پس از آن نرخ رشد تولید فولاد در جهان به تدریج کاهش یافت به نحوی که در سال ۲۰۱۵ عدد منفی ۳ درصد برای رشد فولاد ثبت شد. البته این رشد منفی پایدار نماند و در ۲ سال پس از آن روند مثبت‌تری به خود گرفت؛ به‌نحوی که در سال ۲۰۱۶ به منفی ۰٫۸ درصد و در سال ۲۰۱۷ به مثبت ۵٫۳ درصد رسید. نمودار ۱ تغییرات تولید فولاد در جهان طی سال‌های اخیر و نیز پیش‌بینی آینده را نشان می‌دهد.

پیش‌بینی‌ها برای ۲ سال آتی یعنی پایان سال ۲۰۱۸ و نیز ۲۰۱۹ حاکی از محدود شدن نرخ رشد تولید فولاد در جهان هستند. انجمن جهانی فولاد نرخ رشد نیم درصدی تولید محصولات فولادی را تا پایان سال ۲۰۱۸ متصور است. عددی که برای سال بعد (۲۰۱۹) پیش‌بینی شده نرخ رشد منفی ۰٫۴ است. نگاهی به تغییرات تولید فولاد توسط چین به‌عنوان تولیدکننده بیش از نیمی از فولاد جهان چرایی تغییرات این روندها را عیان‌تر می‌سازد.

پس از ثبت رکورد تا پایان سال ۲۰۱۷ تولید روزانه ۲٫۵ میلیون تن در روز در ماه آگوست سال ۲۰۱۷ توسط چین، این کشور با قدرت تمام به تولید فولاد پرداخت. نرخ تولید داخلی فولاد برای چین در سال گذشته میلادی ۵٫۷ درصد بوده است. اما با توجه به اقدامات اساسی برای حفاظت بیشتر از محیط زیست و در نتیجه کاهش تولید فولاد از سوی دولت چین، انتظار می‌رود که نرخ رشد فولاد چین تا پایان سال ۲۰۱۸ از نیم درصد بیش‌تر نشود. تحرکات دولت چین برای کاهش تولید ۵۰ درصدی فولاد در بیش از ۲۸ شهر از ۱۵ نوامبر ۲۰۱۷ تا ۱۵ مارس ۲۰۱۸ در راستای بهبود کیفیت هوا رشد تولید این کشور را محدود کرد. شایان ذکر است که در سال ۲۰۱۵ دولت چین تصمیم کاهش تولید فولاد تا ۲۰۰ میلیون تن تا پایان سال ۲۰۲۰ را در دستور کار قرار داد. چنان که انتظار می‌رفت این امر با کاهش ظرفیت‌های مازاد، ادغام آن‌ها و نیز حذف و جایگزینی تدریجی واحدهای آلاینده شروع شد. تعلیق فعالیت ظرفیت ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون تن از کوره‌های القایی در سال ۲۰۱۷ گواهی بر این ادعا است. گفته می‌شود حذف واحدهای کم بازده و آلاینده میزان بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در چین را به ۸۰ درصد خواهد رساند. البته ناگفته نماند که این اقدامات از سوی چین عامل مؤثری بر رشد قیمت‌ جهانی فولاد در جهان طی سال‌های اخیر بوده است.

 

منبع: اخبار فلزات