تولید محصول باکیفیت؛ اولویت شرکت فولاد مبارکه

به گزارش آرتین پولاد: علیرضا مولوی‌زاده مدیر متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه بیان کرد:در واحد متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه تمامی امور متالورژیکی و روش‌های تولید مناسب، طراحی و توسعه محصولات جدید، متناسب با نیازهای بازار و سفارش مشتریان انجام می شود.

وی گفت: این واحد همچنین از بروز هرگونه اختلال در نواحی مختلف که ممکن است به‌دلیل تنوع دستورالعمل‌های کاری به‌وجود آید، پیشگیری می‌کند. در این واحد ۳۰ نفر از کارشناسان مجرب در حال فعالیت هستند که ۱۱هزار استاندارد پایه را برای تولید محصول در فولاد مبارکه بررسی می‌کنند. همچنین سیستم کنترل مدارک و سیستم تعیین ظرفیت عملیاتی تولید نیز در این واحد وجود دارد. در این زمینه فعالیت‌های مهمی ازجمله محاسبه نرخ تمام‌شده محصولات نیز انجام می‌شود.

مولوی‌زاده افزود: کار شبکه‌ای یکی از نکات مهمی است که توانمندی فولاد مبارکه را افزایش می‌دهد. به‌طور مثال، در موضوع تولید لوله‌های موردنیاز در خط لوله انتقال نفت و گاز ترش که خورندگی بالایی دارد، فولاد مبارکه با همکاری شرکت‌های دیگر موفق شد، ۴۰۰هزار تن تختال ویژه تولید کند و به شرکت اکسین تحویل دهد. این پروژه به‌دلیل حساسیت‌های آن، یکی از پروژه‌های مهم انجام‌شده در فولاد مبارکه است که پس از تست‌های انجام‌گرفته موردتایید شرکت نفت قرار گرفت. اجرای پروژه تولید لوله‌های ویژه خط انتقال نفت از گوره به جاسک که فولاد مبارکه در آن همکاری داشت، به‌ازای هر تن ورق، ۱۲۰۰دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل کرد که این موضوع دستاورد بزرگی برای کشور است.

وی گفت: توجه داشته باشیم که مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز همیشه بر این موضوع تاکید دارد که از توانمندی کل صنعت کشور برای چنین پروژه‌هایی استفاده شود تا فولاد مبارکه بتواند به تولید محصولاتی با ظرفیت خاص و ویژه بپردازد و در نهایت این موضوع به افزایش کمی و کیفی محصولات فولادی در کشور منجر شود. با همکاری شرکت ورق‌خودرو در این سال‌ها توانسته‌ایم بسیاری از گریدهای موردنظر خودروسازان را روانه بازار کنیم که باتوجه به تجربیات این سال‌ها، همکاری خوبی با استفاده از ظرفیت فولاد کشور برای رفع نیاز بازار انجام می‌شود.

تولید، براساس استانداردهای بین‌المللی

وی گفت: در زمینه صادرات، موضوع انتقال تختال به کشورهای اروپایی یکی از نکات مهم در سال‌های اخیر بوده است که البته محصولات صادرشده تنها به تختال محدود نیست و شامل کلاف گرم، گالوانیزه و… نیز می‌شود. باتوجه به اینکه ماموریت فولاد مبارکه رفع نیاز داخلی است، صادرات کلاف گرم و سرد همواره محدودیت‌های زیادی داشته،اما محصولات صادرشده به کشورهای اروپایی که دارای کیفیت بالایی است، از سوی این خریداران مورداستقبال قرار گرفته است. وی افزود: فولاد مبارکه کیفیت محصولات تولیدشده را در اولویت کاری خود قرار داده و به‌همین دلیل توانسته محصولات خوبی را به کشورهای پیشرفته دنیا و البته بنا را بر آن گذاشته است که گریدهای خاصی را در آینده صادر کند. این موضوع به‌دلیل این است که فولاد مبارکه، تولید خود را مطابق با استانداردهای روز دنیا انجام می‌دهد.

تضمین کیفیت به‌جای کنترل کیفیت

مولوی‌زاده گفت: فولاد مبارکه بسیار چابک است، چرا که پس از ثبت درخواست توسط مشتریان، فوری جلسات هماهنگی برای مشخص شدن نیاز دقیق مشتری برگزار شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، این محصولات با استفاده از تجهیزات مربوطه تولید می‌شود. علاوه بر استانداردها که حداقل‌های موردنظر را مشخص می‌کند، شرکت به‌سمت شخصی‌سازی محصولات سفارش داده‌شده در حال حرکت است. به‌طورمثال، در ورق‌های تولیدشده برای خودروسازان و در بسیاری از موارد پس از تست‌های موردنیاز از سوی مشتری، در حضور کارشناسان، محصولات تایید می‌شوند.

به‌طورکلی دیدگاه در فولاد مبارکه منحصر به کنترل کیفی نیست و اولویت تضمین کیفیت است؛ چرا که کنترل کیفیت به‌دنبال رفع نقایص موجود در محصول است، اما تضمین کیفیت به بهبود فرآیندها کمک می‌کند. به‌همین دلیل است که جلسات کیفیت و دیگر جلسات حتی در سطح مدیران‌ارشد سازمان برگزار می‌شود تا مهم‌ترین موضوعات در حوزه کیفیت موردبررسی قرار گیرد و محصول تولیدشده مطابق با بالاترین استانداردها باشد.

کاهش مصرف انرژی

فولاد مبارکه برای تولید محصولات فولادی با انرژی کمتر، فرآیندهایی را تعریف کرده تا بتواند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند. تولید فولاد سبز یا تولید گریدهای سبک‌تر با استحکام بالاتر در صنعت خودرو، هم در افزایش استحکام بدنه خودرو و هم کاهش مصرف انرژی تاثیر دارد. در سال ۱۴۰۱ که سالی با محوریت فعالیت‌های دانش‌بنیان است نیز، امیدواریم ۸ گرید جدید را تولید کنیم.

سخن پایانی

فولاد مبارکه برای بومی‌سازی از همه ظرفیت‌های موجود نظیر مشاوران، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و… استفاده کرده تا بتواند از توانمندی‌های کل کشور و دنیا استفاده کند و کشور را در زمینه تولید محصولات فولادی به نقطه خوبی برساند. علاوه بر این، محصولات را با استفاده از شبیه‌سازی یا تست‌های آزمایشی در مقیاس کوچک تولید می‌کند تا از نظر اقتصادی به‌صرفه باشد.