تولید ۱۰ درصد فولاد خام منطقه توسط امارات

به گزارش آرتین پولاد: یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفتی دنیا در اختیار امارات قرار دارد که سرانه تولید ناخالص آن در حد ثروتمندترین کشورهای اروپایی است، اما اقتصاد این کشور کمترین وابستگی به نفت را دارد و کمتر از ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور از درآمد نفت خام حاصل می‌شود. بخش مهمی از صنایع غیر نفتی امارات، برنامه‌های توسعه صنعت فولاد آن است به‌طوری که با تولید ۳٫۱۵ میلیون تن فولاد خام در سال ۲۰۱۶، این کشور سهم ۱۰ درصدی در صنعت فولاد خاورمیانه داشت. تولید فولاد خام امارت متحده عربی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ با سرعت رشد مرکب سالانه ۳۶ درصد از ۵۰۰ هزارتن به بیش از ۳ میلیون تن افزایش یافت و طبق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود حجم تولید با سرعت مشابه ادامه داشته باشد. «فلزات آنلاین» در این گزارش روند تولید فولاد خام در امارات را بررسی می‌کند.

برگزاری پروژه‌های بزرگی مانند Word Expo سال ۲۰۲۰ در کشور امارات و شهر دبی، تقاضا برای فولاد را در جریان ساخت و ساز افزایش داده است. سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در پروژه‌های نفت و گاز نیز بیانگر تقاضای بالای فولاد و تنوع مصرف این کالای صنعتی در امارات متحده عربی است. امارات علاوه بر پروژه‌های ساختمانی که در راستای توسعه گردشگری احداث کرده یا در حال احداث است، پروژه‌های متنوع توسعه زیرساخت‌ مانند توسعه شبکه ریلی و تولید انرژی‌های نو و انرژی هسته‌ای را در دست اقدام دارد که همگی رشد مصرف فولاد در این کشور را نوید می‌دهند. نمودار شماره ۱ روند تولید فولاد خام کشور امارات را در مقایسه با کل تولید خاورمیانه نشان می‌دهد. بررسی نمودار حکایت از آن دارد که امارات متحده عربی به‌طور میانگین ۱۰درصد از تولید فولاد خام خاورمیانه را انجام داده است. همچنین با صرف نظر کردن از کاهش اندک تولید در سال ۲۰۱۴، روند تولید فولاد خام طی ۷ سال اخیر در این کشور صعودی بوده است؛ تنها طی سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۳ مقداری کاهش اتفاق افتاد و علت آن، رسیدن تعدادی از واحدها به مرحله بازسازی بود که اندکی از میزان تولید کاسته و در مقابل بر میزان صادرات آهن اسفنجی این کشور افزوده شد. البته در سال‌های بعد کاهش تولید جبران شد و روند صعودی خود را ادامه داده است.

از سال ۲۰۱۰ که بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه شرکت «فولاد امارات» آغاز شد و این شرکت به یک مجتمع بزرگ فولاد تبدیل و جهشی در تولید فولاد امارات ثبت شد. از این سال به بعد، روند رو به رشد تولید این کشور ادامه دارد. هم اکنون امارات جایگاه سوم تولید فولاد خام را در خاورمیانه، بعد از ایران و عربستان سعودی در اختیار دارد. میزان تولید فولاد خام ایران در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۸ میلیون تن و تولید عربستان ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود. روش تولید فولاد خام در امارات مانند سایر کشورهای خلیج فارس بر پایه احیای مستقیم و استفاده از آهن اسفنجی شکل گرفته است. تکنولوژی تولید فولاد خام امارات عمدتا به صورت ریخته‌گری پیوسته است و ۱۰۰ درصد تولید با استفاده از کوره های الکتریکی (EF) انجام می‌شود.

امارات در تولید آهن اسفنجی نیز همانند فولاد خام در منطقه خاورمیانه بعد از ایران و عربستان قرار دارد؛ به‌طوری که طی سال ۲۰۱۶ میزان تولید آهن اسفنجی امارات حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گزارش شده است که عمده آن به مصرف صنایع تولید فولاد خام این کشور می‌رسد و درصد بسیار کمی صرف صادرات شده است.

 

منبع: اخبار فلزات