تولید ۹۰ درصدی فولاد با سیستم کوره بلند و استفاده از زغال سنگ

به گزارش آرتین پولاد: دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران گفت: در دنیا ۹۰ درصد فولاد با سیستم کوره بلند و استفاده از زغال سنگ تولید می‌شود.

سعید صمدی دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران، گفت: در کنار فواید ارزان بودن انرژی مانند گاز باید به معایب آن نیز توجه کرد چرا که آن را می توان ضعف صنعت فولاد کشور دانست. باید به این نکته توجه کرد که اگر قیمت ها واقعی شود، بسیاری از واحد‌های فولادسازی سود دهی خود را از دست خواهند داد.
او با اشاره به روش های تولید فولاد، گفت: در دنیا ۹۰ درصد فولاد با سیستم کوره بلند و استفاده از زغال سنگ تولید می‌شود و ۱۰ درصد دیگر سایر روش هاست که احیای مستقیم تنها یکی از آن راه هاست.
صمدی با بیان اینکه روش احیای مستقیم به دلیل استفاده از گاز طبیعی به صرفه نیست، افزود: گاز طبیعی تنها در ایران سوختی ارزان است و این سوخت در دنیا سوختی گران به شمار می رود. به دلیل اینکه یارانه به گاز تعلق نمی گیرد این مساله کار فولادسازان را دشوار می‌کند.
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران درباره قیمت گاز در جهان، گفت: گاز طبیعی در دنیا ۳۵ سنت معامله می شود که این امکان وجودد دارد دولت آن را صادر کند. اگر قرار بر صادرات باشد دولت به مدیریت مصرف داخلی خواهد پرداخت که یک راه آن واقعی کردن قیمتهاست.
او با بیان اینکه قیمت ۲۵۰ تومانی هر متر مکعب گاز نقطه آسیب پذیری صنعت فولاد است، بیان کرد: تنها ذوب آهن اصفهان است که برای تولید فولاد از زغال سنگ استفاده می‌کند و در صورت واقعی شدن قیمت انرژی، این شرکت متضرر نخواهد شد، اما فولادسازانی که از شیوه احیای مستقیم استفاده می‌کنند آسیب جدی خواهند دید.
صمدی افزود: در بازار‌های جهانی قیمت زغال سنگ یک چهارم قیمت گاز است که باید تلاش کرد در مصرف این ۲ سوخت بین فولادسازان توازن ایجاد کرد. فولادسازان کشور را می توان به نوعی فروشنده گاز دانست.
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در باره تغییر قیمت حامل های انرژی، گفت: در برنامه پنج توسعه مقرر بود نرخ حامل‌های انرژی به نرخ فوب خلیج فارس برسد که انجام نشد، اما به نظر می‌رسد در یک دوره بلندمدت، از آنجایی که منابع مالی دولت ضعیف است به سراغ این شیوه خواهد رفت؛ موضوعی که موجب مغفول ماندن توسعه بخش زغال سنگ شده است.
او با تاکید بر اینکه ذخیره زغال سنگ کشور به ۱.۲ میلیارد تن می رسد، گفت: اگر بتوان در این صنعت سرمایه گذاری‌های بیشتری انجام داد قطعا اکتشافات افزایش خواهد یافت. از آنجایی که هیچ گاه تولید زغال سنگ در کشور اقتصادی نشد، سرمایه گذاری چندانی نیز در آن صورت نگرفت.
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران معتقد است که با متناسب سازی قیمت زغالسنگ با قیمت‌های جهانی می توان این صنعت را اقتصادی کرد.
صمدی با تاکید بر اینکه کشور دارای ذخایر بزرگی از زغال سنگ است، گفت: اگر بتوانیم روی این این ذخایر کار کنیم قطعا اقتصادی خواهند بود.
میانگین قیمت هر کیلو وات برق در جهان ۲۰ سنت
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با بیان اینکه زغالسنگ یکی از منابع ارزان در جهان است، گفت: استفاده از شیوه احیای مستقیم باعث افزایش مصرف برق می شود. میانگین قیمت هر کیلو وات برق در جهان ۲۰ سنت، اما در ایران کمتر از ۱۰۰ تومان است و منبعی ارزان محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد انرژی برق جهان با استفاده از زغال سنگ تولید می‌شود، گفت: مصرف انرژی در فولادسازی‌های کشورمان اسف بار است. فولادسازان ایرانی به دلیل دریافت یارانه‌های انرژی، حاشیه سود بالایی دارند و اگر تنها قیمت انرژی شان ۳۰ درصد قیمت‌های جهانی شود سود ده نخواهند بود.