تکمیل زنجیره تولید فولاد در آذربایجان‌شرقی
تکمیل زنجیره تولید فولاد در آذربایجان‌شرقی

یزدی‌زاده مدیرعامل شرکت ملی فولاد در گفت‌وگو با آرتین پولاد بیان کرد در حال حاضر تا به بهره‌برداری رسیدن واحد تولید شمش فولاد میانه تصمیمی در رابطه به واگذاری این مجتمع به بخش خصوصی گرفته نخواهد شد.

یزدی‌زاده در ادامه افزود هدف فعلی ایجاد و تکمیل فولاد میانه و به بهره‌برداری رساندن آن است. در ادامه درباره پروسه واگذاری این مجتمع به بخش خصوصی تصمیم گرفته خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی فولاد در ادامه بیان کرد که بخش فولاد سازی، فولاد میانه بیش از ۲۵ درصد پیشرفت داشته است. قسمتی از تجهیزات این طرح باید از کشورهای خارجی وارد شود که در شرایط فعلی سفارش‌گذاری شده است. تمام اسکلت فلزی نیز نصب شده است. و امید داریم با به تولید اقتصادی رسیدن بخش آهن اسفنجی، بخشی از هزینه‌های لازم برای پروژه علاوه بر فاینانس از این طریق تامین شود که موجب تسریع پروژه شود. همچنین وی در ادامه افزود اگر در تامین سرمایه این پروژه مشکلی پیش نیاید، تا پایان سال آتی واحد تولید شمش نیز افتتاح خواهد شد.  

مهندس یزدی‌زاده در ادامه بیان کرد که ماده ا.لیه واحد آهن اسفنجی فولاد میانه از شرکت چادرملو، گلگهر و سیرجان ایرانیان تامین خواهد شد. درحال حاضر نیز صحبت‌هایی مبنی‌بر احداث واحد گندله در این مجتمع صورت گرفته است. اما احداث واحد گندله‌سازی نیاز به کسب مجوزهای زیست محیطی در منطقه دارد. اما با احداث آن، زنجیره تامین فولاد در آذربایجان شرقی تکمیل خواهد شد.

مهندس یزدی‌زاده در ادامه بیان کرد طرح پرد اولین طرح از ۴ طرح آهن اسفنجی، است که با تکنولوژی ایرانی پرد ساخته شده و به‌طور رسمی افتتاح شده است. این طرح تا به‌حال توانسته است اهدافی را که تا به‌حال مدنظر داشته با موفقیت کسب کند و پارامترهای فنی و اقتصادی لازم را کسب نماید. بعد از افتتاح واحد احیای مستقیم آهن اسفنجی میانه، باید به تولید روزانه مدنظر برسد و پس ازطی مرحله پرفورمنس می‌توان گفت که این طرح به‌طور کامل موفقیت‌آمیز بوده است. وی در ادامه افزود از این مرحله به بعد وارد فاز احداث واحدهای احیای مستقیم با مقیاس بزرگتر تولید سالانه ۵/۱ میلیون تن آهن اسفنجی خواهیم شد. در ادامه می‌توان این روش را برای سایر نقاط دنیا نیز طراحی و نصب کرد.

 

منبع: اخبار فلزات