ثبت رشد ۶۵ درصدی قیمت سنگ‌آهن تنها در ماه آوریل

به گزارش آرتین پولاد:در حالی که به تازگی شاهد راهیابی سنگ‌آهن تولیدی ایران به تالار معاملات بورس کالای ایران با هدف کشف نرخ های واقعی و براساس مکانیزم عرضه و تقاضا هستیم، گزارش بانک جهانی که در ادامه از نظر می گذرد نشان می دهد قیمت این محصول در بازارهای جهانی همچنان به روند صعودی خود که از سال ۲۰۱۸ آغاز شده، ادامه می‌دهد و بهای این ماده اولیه تولید فولاد تنها در یک ماهه آوریل رشد ۶۵ درصدی را به ثبت رسانده است.

براساس گزارش بانک جهانی، قیمت سنگ‌آهن در ماه آوریل سال جاری میلادی بازهم افزایش یافت و رکورد تازه‌ای ثبت کرد، به‌طوری‌که رشد قیمت این محصول در این ماه ۶۵ درصد بوده است. طبق این گزارش، هر تن سنگ‌آهن خشک در ماه آوریل با قیمت ۱۷۹.۸ دلار آمریکا به فروش رسید که نسبت به ماه قبل ۷ درصد و در مقایسه با متوسط قیمت در فصل اول امسال ۸.۳ درصد افزایش داشته است.
اطلاعات ارائه‌شده از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد، سیر افزایش قیمت سنگ‌آهن از سال ۲۰۱۸ تاکنون ادامه داشته است. درحالی‌که متوسط قیمت هر تن سنگ‌آهن خشک در سال ۲۰۱۸ برابر با ۶۹.۸ دلار آمریکا بود، در سال ۲۰۱۹ به ۹۳.۸ دلار رسید و در سال ۲۰۲۰ از مرز ۱۰۸ دلار فراتر رفت، ولی در ماه‌های ابتدایی سال جاری سرعت افزایش قیمت این محصول استراتژیک بیشترشده است.
در فصل اول سال جاری هر تن سنگ‌آهن خشک در بازارهای جهانی با قیمت ۱۶۷.۲ دلار به فروش رسید درحالی‌که در فصل اول سال ۲۰۲۰ هر تن سنگ‌آهن خشک در دنیا قیمتی معادل ۹۰.۸ دلار داشته است.
ریشه‌یابی افزایش قیمت سنگ‌آهن
بانک جهانی درباره دلیل افزایش قیمت سنگ‌آهن در سال گذشته اعلام کرد: بحران کرونا باعث شد تا کار در معادن، ریسک زیادی داشته باشد. به همین دلیل شمار زیادی از معادن به‌خصوص در شیلی و دیگر کشورهای امریکای لاتین برای دوره‌های طولانی تعطیل شدند و حجم تولید کاهش یافت.
این در شرایطی است که در همین سال، میزان تقاضا و تولید فولاد به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی سنگ‌آهن تغییر چندانی نداشته است. اتحادیه جهانی فولاد میزان کاهش تقاضای فولاد در سال قبل نسبت به سال ۲۰۱۹ را برابر ۰.۲ درصد و میزان افت تولید فولاد را حدود ۰.۴ درصد اعلام کرده است. بدین ترتیب درحالی‌که همچنان تقاضا برای سنگ‌آهن بالاست، عرضه آن کاهش قابل‌توجهی داشته است.
در این شرایط کاهش عرضه سنگ‌آهن چالشی جدی برای بازار محسوب و باعث می‌شود تا تعادل در بازار از بین برود و زمینه برای افزایش قیمت سنگ‌آهن در بازار فراهم شود.
رکوردزنی قیمت
آمارها نشان می‌دهند، قیمت هر تن سنگ‌آهن در ماه آوریل سال جاری نسبت به متوسط قیمت سال ۲۰۲۰ بالغ‌بر ۶۵ درصد رشد داشته است، درحالی‌که نرخ رشد قیمت در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ برابر با ۱۶ درصد و در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برابر با ۳۴ درصد بوده است.