ثبت رکورد کمترین میزان مصرف الکترود گرافیتی در ناحیه فولادسازی فولاد مبارکه

به گزارش آرتین پولاد: با تلاش کارکنان ناحیه فولادسازی و بهینه‌سازی فرایند، مصرف الکترود سایز ۶۰۰ میلی‌متر در کوره‌های قوس الکتریکی فولاد مبارکه در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ به ۱.۶۰ کیلوگرم به ازای هر تن مذاب کاهش یافت، در همین خصوص مسئولان و کارشناسان این ناحیه درباره علل کاهش مصرف الکترود در فروردین‌ماه چنین گفتند:

سید میثم هاشمی، مسئول الکترود گرافیتی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم
میزان مصرف الکترود در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به میزان ۱.۷۶ کیلوگرم بر تن مذاب بوده است که در فروردین‌ماه سال جاری ضمن کاهش ۹.۱ درصدی، صرفه‌جویی قابل‌توجهی برای شرکت حاصل شده است.

کسب این موفقیت مهم حاصل تلاش جمعی همکاران ازجمله گروه فنی تولید، کارکنان تولید و تعمیرات کوره‌های قوس الکتریکی و همکاران بخش الکترود کوره‌های قوس، بهینه‌سازی فرایند، کاهش توقفات و افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات و همچنین تنظیمات مداوم کوره‌ها بوده است.

بهنام ادیبی، کارشناس تولید کوره‌های قوس الکتریکی
در فرایند فولادسازی با کوره قوس، الکترود یکی از مواد مصرفی استراتژیک و گران‌قیمت محسوب می‌شود و کنترل مصرف و کاهش حداکثری آن از اولویت زیادی برخوردار است. در شرکت فولاد مبارکه نیز این راهبرد از ابتدا در دستور کار بوده و همواره تلاش می‌شود از پتانسیل‌های تجهیزات و کارکنان برای کاهش مصرف الکترود به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری شود. نهایتاً در فروردین‌ماه به همت کارکنان پرانگیزه و پرتلاش واحد کوره‌های قوس الکتریکی رکورد جدیدی در مصرف الکترود سایز ۶۰۰ میلی‌متر رقم خورد.

عبدالرحیم ذوالفقاری، کارشناس برق و ابزار دقیق کوره‌های قوس الکتریکی
یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین پارامترهای تأثیرگذار بر مصرف الکترود، تنظیمات سیستم الکترود رگولیشن (Electrode Regulation) است. به همین منظور پارامترهای برقی و مکانیکی شامل جریان، ولتاژ، ضریب قدرت و سیستم هیدرولیک به‌صورت روزانه پایش می‌گردد و در صورت لزوم برای حفظ آماده‌به‌کاری این سیستم‌ها، اقدامات اصلاحی لازم برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. خوشبختانه با وجود دانش، تجربه و همدلی کارکنان تولید و تعمیرات واحد کوره‌های قوس و دفاتر فنی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، توانستیم با حفظ شرایط تولید ایمن، به این رکورد قابل‌توجه دست یابیم. دست‌یابی به این موفقیت بزرگ را به تمام همکاران در مجموعه بزرگ فولاد مبارکه تبریک می‌گویم.