جزئیات ایده «صندوق حمایت از زنجیره فولاد» / مشارکت فولادی‌ها و معدنی‌ها در صندوق چگونه خواهد بود؟

به گزارش آرتین پولاد: جاماندگی و عقب‌ماندگی در موضوع فرآوری معدنی در آینده کشور شاهد خواهیم بود و در کشور در آینده نزدیک با کمبود سنگ آهن مواجه خواهد شد. به گفته دبیر انجمن فولاد، راه حل مناسب، این است که «صندوق حمایت از زنجیره فولاد» شکل بگیرد و همه ارکان زنجیره فولاد به تناسب سودآوری، درصدی از سود خود را به این صندوق واریز کنند.
دبیر انجمن فولاد در خصوص «صندوق حمایت از زنجیره فولاد» توضیح داد: معادن انفال و ثروت ملی است و واریز درصدی از سود به این صندوق همانند ذکاتی است که از انفال حاصل می شود. بدین ترتیب، «درصدی از سود خالص به تناسب سودآوری» می تواند در رابطه با بخش هایی از زنجیره فولاد که نیاز به حمایت دارد صرف شود و در جهت توسعه معدنی بکار گرفته شود.
خلیفه سلطانی وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت را حمایت از توسعه معدنی و افزایش توان تأمین در زنجیره فولاد دانست و گفت: سیاستگذاری ها باید در جهت توسعه اکتشاف باشد و همه افرادی که سود بیشتری دارند سهم بیشتری نیز در این رابطه بر عهده دارند. به گفته وی، در حال حاضر، پهنه‌هایی در معادن کوچک در اختیار افراد است و باید با توانمندسازی آنها به یک اکتشاف منطقی دست یافت.
دبیر انجمن فولاد توضیح داد: با توجه به اینکه سودآوری در این زنجیره در بالادست بیشتر بوده است، «صندوق حمایت از زنجیره فولاد» برای توسعه این بخش ارزشمند است. خلیفه سلطانی تأکید کرد با طراحی فرمولی که همه ارکان زنجیره فولاد به تناسب سودآوری، درصدی از سود خالص خود را در این صندوق بریزند، می توان امیداوار بود که به توسعه اکتشاف و استخراج در کشور دست یابیم. وی خاطرنشان کرد: در این رابطه، پهنه هایی در اختیار بخش خصوص قرار گرفته است که توان لازم را در اکتشاف ندارند.
دبیر انجمن فولاد در پایان اظهار داشت: استحصال معدنی به خصوص حمایت از معادن کوچک مقیاس و استحصال مواد بیشتر معدنی و ایجاد کنسرسیوم‌های معدنی برای توسعه اکتشاف و استخراج بیشتر مواد معدنی به توسعه زنجیره فولاد کمک خواهد کرد و موجب احیای معادن و افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور خواهد شد.